Mat- och livsmedelsnäringarna
Mat- och livsmedelsnäringarna är centrala i utvecklingen av Gotland. Det är en av tre prioriterade styrkeområden. Det betyder att det finns goda möjligheter att skapa hållbara innovationer och utveckling inom mat och livsmedel.
Livsmedel, mat och måltider är en del av Gotlands identitet, det gör också att Gotland laddas av dofter, smak och textur som samlas till matminnen. På så vis är maten en del av den attraktionskraft som gör att fler besöker Gotland och allt fler väljer att flytta hit.
Mat-ekosystemet på en ö
Det finns tusentals företag och ännu fler människor som arbetar med mat och livsmedel på Gotland. De som medverkar i filmen representerar dem alla. Filmen har medfinansierats av Tillväxtverket och ingick i arbetet med det nationella projektet Vägar till hållbar utveckling.
Självförsörjning på en ö
Livsmedel, mat och måltider är en del av Gotlands identitet, det gör också att Gotland laddas av dofter, smak och textur som samlas till matminnen. På så vis är maten en del av den attraktionskraft som gör att fler besöker Gotland och allt fler väljer att flytta hit.
Självförsörjningsförmåga är en naturligt viktig fråga för alla öar utan broförbindelse med fastland. För Gotlands mat- och livsmedelsproduktion blir korta produktionskedjor hållbart både för miljö, människa och ekonomi. Det är också en förutsättning för hög beredskap att hantera samhällsstörningar.
Gotland är en viktig matproducent både för gotlänningar och för besökare, men också för hela Sveriges matförsörjning. Vi exporterar upp till 95 procent av allt vi producerar och mellan 50 och 75 procent av landets hela försörjning av morötter och palsternackor. Här finns också Sveriges största regionala ekologiska köttvarumärke Smak av Gotland som tillsammans med mellanstora och små producenter tar fram kvalitetsprodukter av lokala råvaror.
Den största delen gotländska producenter är småskaliga, en naturlig struktur på en diversifierad ö-näringslivskarta. Tillsammans med de stora skapas infrastrukturer som gör det möjligt att producera, förädla, distribuera och konsumera gotländsk mat så lång borta som i Asien, eller så nära som i en delikatessaffär i Stockholm eller en gårdsbutik på Fårö.
Gotlands regionala mat- och livsmedelsstrategi 2016-2025 är framtagen i samverkan mellan näringsliv, organisationer, akademi och myndigheter. Det finns även en nationell strategi och handlingsplan för Sverige som Tillväxtverket förvaltar från och med 2021.
Vår regionala strategi ligger till grund för att Gotland ska förstärka sin position på de lokala, nationella och internationella marknaderna i en ständig förflyttning mot ökad hållbarhet som matregion (det vi producerar och förädlar) och matdestination (de matupplevelser man reser hit för att ta del av).
Strategin för mat och livsmedel har en nära koppling till Gotlands regionala utvecklingsstrategi – Vårt Gotland 2040.
Gotlands regionala mat- och livsmedelsstrategi
Gotlands regionala mat- och livsmedelsstrategi 2016-2025 är framtagen i samverkan mellan näringsliv, organisationer, akademi och myndigheter. Det finns även en nationell strategi och handlingsplan för Sverige som Tillväxtverket förvaltar från och med 2021.
Vår regionala strategi ligger till grund för att Gotland ska förstärka sin position på de lokala, nationella och internationella marknaderna i en ständig förflyttning mot ökad hållbarhet som matregion (det vi producerar och förädlar) och matdestination (de matupplevelser man reser hit för att ta del av).
Strategin för mat och livsmedel har en nära koppling till Gotlands regionala utvecklingsstrategi – Vårt Gotland 2040.
Mat- och livsmedelsstrategins övergripande perspektiv och utvecklingsområden
Övergripande
- Hållbar tillväxt
- Samverkan och samarbete
Utvecklingsområden
- Fortsatt varumärkesarbete
- Omvärldsbevakning
- Marknadsutveckling
- Ökad förädlingsgrad
- Kompetensutveckling
- Innovation och produktutveckling
Genomföra strategin
För strategins gemensamma genomförande ansvarar en styrgrupp med representanter från Protos AB, Uppsala Universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, LRF, Tillväxt Gotland, Gotland Grönt Centrum AB, Länsstyrelsen i Gotlands län samt Region Gotland.
Nätverk, intresseorganisationer och rådgivare
Här hittar du förutom kontakter till olika producenter inom primärproduktion, förädling, handel eller restaurang även organisationer och rådgivare i Gotlands mat-ekosystem.
(Markering med stjärna* betyder att de även är en del av Gotlands företagsfrämjande system och/eller rådgivare eller projektaktörer.)
- Almi Gotland*
- Coompanion Gotland
- Goda Gotland
- Gotland.com (mat, dryckesproducenter och gårdsbutiker)
- Gotland Grönt Centrum AB*
- Gotland Handel
- Gotlands förenade besöksnäring
- Gotlands Internationella företagarförening
- Gotlands Krögarförening
- Hushållningssällskapet Gotland*
- LRF Gotland*
- Matbyrån Gotland AB
- Science Park Gotland (startups inom livsmedel)*
- Tillväxt Gotland*
- Visby Centrum restauranger
Livsmedelsverksamhet
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 19 mars 2025