Sök

Sociala medier

Region Gotland använder sociala medier för att på ett enkelt sätt nå ut med information och för att finnas tillgängliga för Gotlands besökare och invånare. När du kommunicerar med oss via sociala medier behöver du bland annat tänka på våra kommentarsregler.

Person som håller i smartphone

Möjlighet till dialog

Målet med vår närvaro i sociala medier är att nå fler med samhällsinformation och att vara tillgängliga. Vi vill öka medborgares möjlighet till insyn och dialog.

Våra huvudkonton bemannas kontorstid 8–16 på vardagar och svarar gör Region Gotlands kommunikatörer och regionupplysningen:

Våra kommentarsregler

Vi är måna om att alla håller god ton och att alla inlägg och kommentarer ska vara relevanta för ämnet.

Inlägg och kommentarer får inte innehålla:

  • rasism, hot, personliga påhopp och kränkningar.
  • personuppgifter som kränker enskildas personliga integritet. Vi behandlar aldrig personärenden via sociala medier, oavsett om det gäller dig eller någon annan.
  • spam – det vill säga upprepade, irrelevanta skräpmeddelanden.
  • uppmaningar till brott.

Vi har inte möjlighet att granska upphovsrätt och saklighet i länkar, gif:ar och bilder. Därför kan det hända att vi raderar den typen av kommentarer. Region Gotland förbehåller sig rätten att stänga av användare och ta bort kommentarer som bryter mot våra kommentarsregler.

Så hanterar vi personuppgifter i sociala medier

Vi behandlar dina personuppgifter på sociala medier för att informera om våra verksamheter och svara på allmänna frågor. Den rättsliga grunden är allmänt intresse.

Så fort du gillar eller kommenterar inlägg på våra konton räknas din aktiva handling som ett samtycke på att dina personuppgifter får finnas på kontot och inlägget, till exempel i form av länk till din profil. Samma sak gäller om du skickar privata meddelanden till oss.

Enligt dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, ska vi värna om din integritet. Om du inte vill att dina personuppgifter ska finnas på våra sociala medier och du själv inte kan ta bort dem, ta kontakt med oss och berätta i vilket inlägg de finns. På den här sidan kan du beställa rättelse eller radering: Personuppgifter - GDPR. Där hittar du också kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud.

Det är möjligt att dela våra inlägg i sociala medier. Vi har inte kontroll över vad som skrivs i delningen och kan inte ändra i den. Vi har heller ingen kontroll över hur företag såsom Facebook, Instagram, YouTube och LinkedIn lagrar dina personuppgifter.

Viktigt att veta – en sammanfattning

  • Håll god ton i kommentarsfälten – följ våra kommentarsregler.
  • Det som skrivs på vår tidslinje eller skickas som meddelande till oss blir allmänna handlingar (text, bild, ljud eler film som kommit in till oss) och dina personuppgifter sparas.
  • Dina personuppgifter sparas också av det företag som driver det sociala mediet. Ofta betyder det att dina personuppgifter överförs till USA.
  • Skicka inte känslig information (till exempel uppgifter om din hälsa) via våra sociala medier.
  • Kontakta vårt dataskyddsombud om du har frågor om hur vi hanterar personuppgifter.

Hela listan: Region Gotland i sociala medier

Förutom Region Gotlands huvudkonton i sociala medier, finns även verksamhetsnära konton. De listas i bokstavsordning nedan.

Övriga konton

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
29 november 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00