Patientnämnden
Patientnämndens uppgift är att hjälpa och stödja dig som vill framföra synpunkter eller klagomål på hälso- och sjukvård samt tandvård.
Patientnämnden är opartisk och fristående från vården. Vi har tystnadsplikt och du kan vara anonym i kontakten med oss. Det är kostnadsfritt att vända sig hit.
Patientnämndens uppdrag är att:
- Hjälpa och stödja dig som patient och närstående med klagomål på på hälso- och sjukvård, tandvård samt medicinsk vård på särskilda boenden.
- Bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i vården.
- Tillsätta stödpersoner till patienter med tvångsvård.
Lämna klagomål eller synpunkter på vården
Som patient ska du få en god vård och ett gott bemötande. Om du varit med om något inom vården som du inte är nöjd med kan du framföra synpunkter eller klagomål. Vården arbetar ständigt med förbättringar på olika sätt. Därför är det bra för vården att få veta om det är något du är missnöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående.
Du kan framföra klagomål och synpunkter antingen genom patientnämnden eller direkt till vårdgivaren. Läs mer nedan om hur du gör det.
Patientnämnden kan hjälpa dig med att:
- Föra fram dina synpunkter och klagomål till vården.
- Få svar från vården.
- Informera om dina rättigheter som patient
- Informera om möjligheten att få ersättning genom patientskadeförsäkringen eller läkemedelsförsäkringen.
- Informera om möjligheten att vända sig till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
- Hjälpa dig att komma vidare om ärendet inte är inom patientnämndens uppdrag
Patientnämnden kan däremot inte påverka medicinska bedömningar och tar inte heller ställning till om vården har gjort rätt eller fel.
Vi bokar tolk om du behöver det.
Så här lämnar du ett klagomål genom patientnämnden
Observera! Under perioden maj–september har Patientnämnden tillfälligt längre handläggningstid än vanligt. Vi beräknar att kunna hantera ditt ärende inom två veckor.
Telefon
Ring 0498-26 80 62 för att boka en tid då vi ringer upp dig.
Du kan ringa när som helst under veckan för att boka eller avboka en tid, eller för att lämna ett röstmeddelande.
Våra bokningsbara tider är måndag–tisdag och torsdag–fredag klockan 09.30–12.00.
Klagomål kan lämnas muntligt, men behöver vanligtvis kompletteras skriftligt om man önskar svar från vården. Ring oss så hjälper vi dig.
Via 1177:
Du kan skicka in ditt klagomål via vår e-tjänst när som helst under veckan.
När du klickar på länken kommer du till Patientnämndens sida på 1177. Där kan du välja:
- Lämna synpunkt eller klagomål på hälso- och sjukvård via patientnämnden, eller
- Ställ en fråga eller lämna ett meddelande till Patientnämnden på Gotland.
Vi svarar alltid via 1177 när vi tar emot ett ärende. Ibland behöver vi återkomma med följdfrågor kring dina synpunkter.
Per post:
Skriv ut blankett, fyll i och skicka till:
Patientnämnden
Region Gotland
621 81 Visby
Att lämna klagomål som anhörig eller närstående
Du kan lämna klagomål som anhörig eller närstående. Men för att få ett svar från vården om en särskild händelse behöver vi, i de flesta fall, patientens medgivande. Ni kan skriva gemensamt på vår pappersblankett, patienten kan själv logga in via 1177 och lämna sitt medgivande eller så kan ni använda vår fullmakt gällande patientnämndsärenden.
Skriv ut blanketten nedan, fyll i och skicka till patientnämnden
E-post: registrator-pan@gotland.se
Du kan även kontakta oss via e-post. Denna väg är bra om du har allmänna frågor. Vi kan inte hantera personuppgifter via e-post, så om det gäller ett klagomål är det bäst att du kontaktar oss via telefon eller 1177.
Rapporter från patientnämnden
Mer information om nämnden
Sammanträdesdagar
- 6 februari
- 23 april
- 24 september
- 10 december
Ledamöter
- Jessica Palmgren (S), ordförande
- Yvonne Ahlgren (C) , vice ordförande
- Berit Cedergren Onsjö (M)
Ersättare:
- Leif Olsson (S)
- Ing-Britt Robsarve (C)
- Jari Karivainio (M)
Möteshandlingar från 2022 och tidigare
Under våren 2025 kommer du kunna hämta äldre möteshandligar genom Region Gotlands e-arkiv. Tills vidare kan du begära ut kallelser och protokoll från 2022 och tidigare genom att skicka e-post till regiongotland@gotland.se.
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 23 maj 2025