Sök

Patientnämnden

Patientnämndens uppgift är att hjälpa och stödja dig som vill framföra synpunkter eller klagomål på hälso- och sjukvård samt tandvård.

Patientnämnden är opartisk och fristående från vården. Vi har tystnadsplikt och du kan vara anonym i kontakten med oss. Det är kostnadsfritt att vända sig hit.

Patientnämndens uppdrag är att:

  • Hjälpa och stödja dig som patient och närstående med klagomål på på hälso- och sjukvård, tandvård samt medicinsk vård på särskilda boenden.
  • Bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i vården.
  • Tillsätta stödpersoner till patienter med tvångsvård.

Lämna klagomål eller synpunkter på vården

Som patient ska du få en god vård och ett gott bemötande. Om du varit med om något inom vården som du inte är nöjd med kan du framföra synpunkter eller klagomål. Vården arbetar ständigt med förbättringar på olika sätt. Därför är det bra för vården att få veta om det är något du är missnöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående.

Du kan framföra klagomål och synpunkter på två olika sätt:

  • Kontakta den mottagning eller verksamhet där du fick vård och behandling.
  • Kontakta patientnämnden.

Patientnämnden kan hjälpa dig med att:

  • Föra fram dina synpunkter och klagomål till vården.
  • Få svar från vården.
  • Informera om dina rättigheter som patient
  • Informera om möjligheten att få ersättning genom patientskadeförsäkringen eller läkemedelsförsäkringen.
  • Informera om möjligheten att vända sig till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
  • Hjälpa dig att komma vidare om ärendet inte är inom patientnämndens uppdrag

Patientnämnden kan däremot inte påverka medicinska bedömningar och tar inte heller ställning till om vården har gjort rätt eller fel.

Vi bokar tolk om du behöver det.

Så här lämnar du ett klagomål:

Telefon:

Ring: 0498-26 80 62
Telefontid kan bokas vardagar mellan klockan 08:30-12:00 (torsdagar 9:30-12:00), med enstaka undantag. Vi ringer upp dig på bokad tid. Du kan ringa när som helst under veckan för att boka tid eller för att lämna röstmeddelande.

Via 1177:

När du klickar på länken kommer du till patientnämndens sida och vår e-tjänst. Välj "Kontakta Patientnämnden, Gotland" för att logga in och komma till vår blankett för att lämna klagomål och synpunkter. Det går även bra att ställa frågor och be om att bli kontaktat.

Per post:

Skriv ut blankett, fyll i och skicka till:
Patientnämnden
Region Gotland
621 81 Visby

Att lämna klagomål som anhörig eller närstående

Du kan lämna klagomål som anhörig eller närstående. Men för att få ett svar från vården om en särskild händelse behöver vi, i de flesta fall, patientens medgivande. Ni kan skriva gemensamt på vår pappersblankett, patienten kan själv logga in via 1177 och lämna sitt medgivande eller så kan ni använda vår fullmakt gällande patientnämndsärenden.
Skriv ut blanketten nedan, fyll i och skicka till patientnämnden

E-post: registrator-pan@gotland.se
Du kan även kontakta oss via e-post. Denna väg är bra om du har allmänna frågor. Vi kan inte hantera personuppgifter via e-post, så om det gäller ett klagomål är det bäst att du kontaktar oss via telefon eller 1177.

Mer information om nämnden

  • 6 februari
  • 23 april
  • 24 september
  • 10 december

Jessica Palmgren (S), ordförande

Yvonne Ahlgren (C) , vice ordförande

Berit Cedergren Onsjö (M)

Ersättare:

Leif Olsson (S)

Ing-Britt Robsarve (C)

Jari Karivainio (M)

Möteshandlingar från 2022 och tidigare

Senare under 2024 kommer du kunna hämta äldre möteshandligar genom Region Gotlands e-arkiv. Tills vidare kan du begära ut kallelser och protokoll från 2022 och tidigare genom att skicka e-post till regiongotland@gotland.se.

Kontakta Region Gotland

Patientnämnden

Visborgsallén 29, Visby - Hus Gunnfjaun, plan 4

621 81 Visby

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
26 augusti 2024
Informationsägare:
Lena Andersson

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00