Sök

Hur får jag...?

Information om hur du får olika typer av hjälpmedel.

Hur får jag hjälpmedel?

För att få ett hjälpmedel behöver du komma i kontakt med en person som kan utreda ditt behov av hjälpmedel, en sådan person kallas förskrivare.
Förskrivaren beslutar vilket eller vilka hjälpmedel du får utifrån de regler och riktlinjer som finns för Region Gotland.

En förskrivare kan t.ex. vara något av följande:

  • Arbetsterapeut
  • Fysioterapeut/sjukgymnast
  • Logoped
  • Audionom
  • Synpedagog
  • Sjuksköterska

Börja med att ta kontakt med en vårdcentral eller motsvarande vårdmottagning. Där får du sedan mer information om vem du ska kontakta för att få träffa en förskrivare.

Du kan också ta kontakt direkt med den verksamhet som ansvarar för den typ av hjälpmedel du vill ha.

Hur får jag inkontinenshjälpmedel?

För att få inkontinenshjälpmedel behöver du komma i kontakt med en förskrivare, t.ex. en sjuksköterska, som kan utreda ditt behov av det. Börja med att ta kontakt med din vårdcentral eller motsvarande vårdmottagning, så vägleder de dig rätt.

När en förskrivare lägger en beställning på inkontinenshjälpmedel tar det upp till 14 dagar innan de levereras. Hjälpmedelscentralen har inget lager av inkontinenshjälpmedel, utan varorna kundpackas hos leverantör och skickas sedan till Hjälpmedelscentralen som fördelar paketen efter områden på Gotland. Ditt paket levereras till den adress förskrivaren har uppgett vid beställning. Du meddelar förskrivaren om det får ställas utanför eller om du vill att chauffören ringer innan leverans.

Det finns även möjlighet att hämta sitt paket på Hjälpmedelscentralen om man har meddelat förskrivaren att man önskar det. I de fallen rekommenderar vi att du ringer Hjälpmedelscentralens kundtjänst på 0498-26 88 04 för att kontrollera att paketet finns att hämta, innan du åker hit.

Hur får jag nutritionsprodukter?

Gäller för personer folkbokförda på Gotland, 16 år och äldre.

Din dietist, logoped eller läkare gör bedömning och förskrivning av nutritionsprodukter. Förskrivningen har ett visst antal uttag och när du vill göra ett nytt uttag kontaktar du Hjälpmedelscentralens (HMC) kundtjänst för nutritionsprodukter. Varorna kan sedan hämtas på HMC eller levereras till önskad adress utan extra kostnad. Ombud kan hämta ut på HMC vid behov.

Kontakta din dietist, logoped eller läkare för förnyad bedömning i god tid efter sista uttag av förskrivningen.

Egenavgift för nutrition för personer fyllda 16 år utgår med 30 procent av varuvärdet och faktureras dig månadsvis för gjorda uttag. Fakturan skickas till din folkbokföringsadress. Nutritionsprodukter tas inte emot i retur och ingen återbetalning medges.

Om du har frågor om förskrivning eller uttag:

  • För frågor kring din behandling eller nuvarande förskrivning och vid behov av ny förskrivning, kontakta din dietist, logoped eller läkare som gjorde den föregående förskrivningen.
  • För uttag, leveransfrågor eller vid fel på din produkt, kontakta Hjälpmedelscentralens kundtjänst för nutritionsprodukter.

Dietistmottagningen
Telefon: 0498-26 81 23
Telefontid: kl. 08.00–09.30 vardagar

Hjälpmedelscentralens kundtjänst för nutritionsprodukter
Telefon: 0498-26 88 04 (knappval 2 för nutritionsprodukter)
Telefontid: kl. 09.00–11.30 vardagar
Öppettid för uthämtning av produkter: kl. 08.00–12.00 och 13.00–15:00 vardagar.

Kontakta Region Gotland

Hjälpmedelscentralen

Österbyväg 20, besökstid vardagar klockan 08.00–12.00 och 13.00–15.00

621 41 Visby

Telefontid kundtjänst
Knappval 1, vardagar kl. 08.00–12.00

Telefontid nutrition/näringsdryck
Knappval 2, vardagar kl. 09.00–11.30

 

Hjälpmedelscentralen är stängd den 26 november på grund av inventering

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
1 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt