Sök

Träblåsinstrument

I all världens musik förekommer olika typer av blåsinstrument och de förekommer ända sedan forntiden. Genrerna sträcker sig från medeltida musik in i västerländsk konstmusik (klassisk musik), till pop-, rock-, jazz- och folkmusik från hela världen, m.m.

Alla blåsinstrument fungerar att spela både ensamt och/eller i grupp, som blåsorkester, storband, symfoniorkester, kammarmusik, jazz-/pop-/rockgrupp m.m. Allt är möjligt!

De instrument du kan spela på kulturskolan är blockflöjt, tvärflöjt, klarinett och saxofon.

Om du är osäker på vilket av instrumenten som passar dig, skriv då bara "träblås" i din intresseanmälan. När du sedan får en plats på kulturskolan provar vi ut vilket instrument som passar dig bäst.

Samtliga instrument finns, i mån av tillgång, att hyra på kulturskolan.

Efter att du har lärt dig grunderna eller har spelat några år så finns det möjlighet att börja spela i någon av våra grupper eller ensembler.

Blockflöjt

Flöjten är ett av de allra äldsta instrumenten, man har hittat spår av flöjter från människor som levde för tiotusentals år sedan! Blockflöjten är byggd i trä men finns även i plastversion, och spelas rakt framför kroppen. Klangen är klar och övertonsrik.

Blockflöjten passar utmärkt till att spela flera hundra år gammal musik från medeltiden, renässansen och barocken, men även nutida musik och folkmusik.

Blockflöjten finns i massor av olika storlekar och modeller: sopran-, alt-, tenor- och basblockflöjt är de vanligaste. Grunderna lär man sig på sopranflöjten, därefter på altflöjten för fortsatt kvalificerat spel. Äldre nybörjare med tillräckligt stora händer kan med fördel utgå från altflöjten som första instrument. I våra olika ensembler får man möjlighet att spela på alla de övriga flöjterna.

Du kan spela enskilt eller i grupp, och när du spelat ett tag får du erbjudande att delta i blockflöjtsensemble utöver den ordinarie undervisningen. Du får möjlighet att medverka i kulturskolans konserter och evenemang.

Tvärflöjt

Flöjten är ett av de äldsta instrument vi känner till. Under slutet av 1700-talet började den göras i metall och se ut som den gör idag.

  • Tvärflöjtens klang är mjuk, så den får ofta spela melodin i orkestrar.
  • Piccolaflöjten, som är den minsta, används oftast i stora orkestrar eller under musikmarscher.
  • Alt- och basflöjten används mest i flöjtensembler.

Klarinett

Det finns många olika storlekar i klarinettfamiljen. Den vanligaste är Bb klarinetten och det är på den undervisningen sker. Klarinetten får ofta spela melodi i blåsorkester.

Saxofon

Vi börjar med att spela på altsaxofonen för att sen, om intresse finns, prova de andra saxofonerna (sopran-, tenor- och barytonsaxofon).

Oboe

Oboe är ett av orkesterns träblåsinstrument. Oboen har en mycket vacker och tydlig klang och får därför ofta spela fina melodier i orkestern.

Fagott

Tonen i fagotten är djup och dov, men också lite nasal precis som hos oboen. När man blåser i en fagott har luften en lång väg att färdas: i en vanlig fagott ska luften åka två och en halv meter innan tonen kommer ut.

Undervisningens innehåll och upplägg

Grunder utvecklas genom övning och lek – och i möjligaste mån utifrån elevernas förutsättningar och intressen. Eleven är ännu i ”Prova på”-fas.
Oftast handlar det här om yngre elever, men i vissa fall kan även äldre vara i ”nybörjarsteget”. Då behöver metoderna anpassas mer individuellt.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Få ton, andning
Hur man håller/hanterar sitt instrument
Kunna spela/läsa melodier med 5 toner, samspel
Enklare gehörsspel.
Övningsrutiner
Lekfull musikteori. Prova på improvisation.
Utforska instrumentets möjligheter på ett lustfyllt sätt.
Erbjuda möjlighet att spela inför publik.

Eleven känner att den hittat rätt uttrycksform och börjar ha realistiska mål med sitt utövande. Efter ett tag i steg 2, och med viss kontinuitet härifrån, är det viktigt att visa på förebilder, kanske i undervisningssituationer tillsammans med äldre elever, eller i form av besök på konserter, föreställningar eller andra evenemang. Uppföljande samtal för reflektion initieras av lärarna. Den här perioden kan för många vara ganska lång.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Utöka tonförrådet. Spela melodier med större omfång och mer avancerade rytmer.
Utveckla notläsning. Samspel – erbjuda kontinuerligt samspel i orkestrar mm.
Gehörsspel med både kända och okända låtar.
Tydliggöra övningsrutinen med t ex uppvärmning, andningsövningar och tonbildning.
Uppspel

Mer avancerade utmaningar eller uppgifter som gärna ligger lite längre ifrån elevens normala utövande eller bekvämlighetszon. Eleven uppmuntras i högre grad att ta egna initiativ som sedan stöttas av läraren. Eleven får möjlighet att
mer kontinuerligt reflektera över sin egen utveckling och sina resultat.
Studiebesök i grupp erbjuds på någon kulturinstitution eller annat professionellt sammanhang.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Fördjupning som t ex kan innebära större musikteoretisk insikt. Bekanta sig med olika genrer och ytterligare metoder för att utvecklas speltekniskt.
Fortsatt fokus på samspel.

Prova nya uttrycksmedel, genrer eller mer udda eller kvalificerade gruppsammanhang. PRAO/Praktik på någon kulturinstitution eller annat
professionellt sammanhang. Eleven erbjuds en skriftlig individuell utvecklingsplan.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Fördjupning inom olika genrer, genom särskilda kurser såsom barockmusik, jazz, improvisation, folkmusik, musikteori, komposition, låtskrivande;
i den utsträckning det är möjligt med Kulturskolans egen lärarkompetens - eller i form av hjälp att knyta externa kontakter.

Undervisningen läggs i hög grad upp utifrån elevens egen motivation och behov. Om möjligt startas kurser utifrån behov och önskemål. Eleven uppmuntras att söka sig till alternativa lärare eller andra utvecklande
sammanhang, t.ex. utifrån genre. Individuellt mentorskap hos någon yrkesutövande, t.ex. från Gotlandsmusiken eller Länsteatern.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Fördjupning inom olika genrer, genom särskilda kurser såsom barockmusik, jazz, improvisation, folkmusik, musikteori, komposition, låtskrivande;
i den utsträckning det är möjligt med Kulturskolans egen lärarkompetens - eller i form av hjälp att knyta externa kontakter.

Relaterad information

Kontakta Region Gotland

Ann-Christine Holst
Ann-Christine Holst
Tvärflöjt, piano, gitarr, körsång
Carina
Carina Nyström Ahlin
Trumpet, kornett, althorn, trombon, baryton, klarinett, gitarr. Ansvarig för uthyrning och reparationer.
Maria Jobs
Maria Nyberg Jobs
Saxofon, flöjt, piano, klarinett
Annika Hansson Gardelius
Blockflöjt
Kulturskolan Gotland

Säves väg 10A, Visby

Kulturskolan Gotland, 621 82 Visby

Kulturskolan finns på facebook:
www.facebook.com/kulturskolan.gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
21 augusti 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00