Så här arbetar vi på Väskinde förskola
All verksamhet genomsyras av samhällets grundläggande demokratiska värderingar som finns beskrivna i förskolans läroplan (Lp fö 98, reviderad 2010). Några av de värden vi arbetar efter på förskolan är öppenhet, respekt, solidaritet, ansvar, hänsyn och jämställdhet.
Leken
Fantasi, turtagning och regler tränas genom lek och lekar som vi prioriterar på vår förskola. Leken är viktig för barns utveckling och lärande. I leken får barnen möjlighet att knyta kontakter med andra barn samt träna och bearbeta olika händelser. Pedagogerna observerar, dokumenterar, inspirerar och stöttar barnen.
Natur och utevistelse
Förskolan ligger naturskönt mitt i en levande landsbygd. Ibland leker vi på våra förskolegårdar, ibland utforskar vi närområdet till exempel skogen, lekplatsen och skolgården. Olika miljöer ger barnen inspiration till nya lekar och frågeställningar vi kan utforska tillsammans. Förskolan gör årligen besök på lantbruk i närområdet. Närheten till naturen inspirerar!
Rörelse
Förskolan har tillgång till skolans gymnastiksal som används flitigt varje vecka. Vi har även planerade rörelsestunder där vi använder "miniröris", hinderbana, rörelsesånger och ramsor.
Skapande
Barnen ska ha möjlighet till skapande verksamhet dagligen. Mycket av materialet finns alltid tillgängligt för barnen, skapande sker inte i ett speciellt rum utan där barnen finner inspiration och utvecklar sin fantasi.
Samling
Barn behöver ett tydligt mönster över vad som händer under dagen och det får de vid samlingen. En kort presentation av vilka som är på förskolan, vilka som är frånvarande och vilka som är lediga. Alla ska bli sedda oavsett om de är där eller inte. Här lägger vi grunden för språk, matematik, musik, färglära, begreppsuppfattning, demokrati och gruppkänsla.
Språk
Språket använder vi naturligt i vår vardag. Alla är i ständig dialog med varandra, i leken, vid matbordet, i samlingen och på skötbordet. Vi inspirerar barnen till språkutveckling genom musik, sagoläsning och lek.
Värdegrund
Start och StegVis
Väskinde förskola arbetar bland annat med ett material som heter Start och StegVis, för socialt och emotionellt lärande. Start och StegVis är uppbyggt kring följande målsättningar:
- Identifiera andras känslor
- Ta andras perspektiv
- Reagera empatiskt gentemot andra
- Använda problemlösningsstrategier för sociala konflikter
- Öva sociala färdigheter
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 13 juni 2024