Så här arbetar vi på Förskolan Vitkålen
Vi arbetar åldersindelat vilket betyder att varje barn följer sin åldersgrupp genom hela förskoletiden. Pedagogerna följer också med barngruppen, vilket ger en stor trygghet.
Åldersindelningen ger oss möjlighet att anpassa verksamheten till varje barns behov och att möta barnen i en utmanande och stimulerande miljö. Vi tycker det är viktigt att barnen får utforska och förstå sin omvärld med alla sinnen och med hjälp av många olika uttryckssätt.
Vår pedagogiska inriktning är inspirerad av Reggio Emilia, vilket innebär att vi arbetar projektinriktat med utgångspunkt från barnens intressen. Att lyssna på varandra och få ha inflytande är en viktig grund för demokratin.
Vi har arbetat fram en vision och sex värdeord som vägleder oss i vårt dagliga arbete.
Förskolan Vitkålens värdeord
Som en del i vårt utvecklingsarbete har vi arbetat fram sex värdeord som leder oss i vårt arbete.
Demokrati
- Alla har rätt att uttrycka sin åsikt
- Alla blir respekterade för den de är
Trygghet
- Barnen ska känna att de är betydelsefulla, värdefulla, att de märker att vi tycker om dem
- Skapa en miljö där alla blir sedda, en generös och tillåtande miljö
Jämställdhet
- Vi jobbar medvetet för alla barnens rätt att utvecklas obegränsade av könsroller
Empati
- Lära sig att ta ansvar för sina handlingar
- Sätta sig in i andra människors tankar och känslor
Kommunikation
- Barnen får rika möjligheter att träna och utveckla sina språkliga förmågor
Lärande
- Vi pedagoger ska ta fram varje barns resurser
- Vårt ansvar som pedagoger är att skapa bästa förutsättningar för utveckling och lärande
Förskolan Vitkålens vision
I samspel med samhället verkar förskolan Vitkålen för en trygg miljö där verksamheten vilar på humanismens och demokratins grund. Med hänsyn till andra och respekt för varandras olikheter växer positivt jag-starka barn till modiga, delaktiga, nyfikna, kompetenta och utforskande medmänniskor med lust till ett livslångt lärande.
Förskolans styrdokument
Förskolan är en egen skolform som lyder under skollagen och har en egen läroplan (Lpfö-18). Förskolans läroplan beskriver förskolans värdegrund och uppdrag och innehåller mål och riktlinjer för arbetet i förskolan.
Familjesamverkan
Genom den dagliga kontakten får du följa barnets utveckling och lärande.
Det ges också möjlighet att medverka i:
- Föräldramöten
- Drop-in-fika
- Förskoleråd
Förskolerådet är ett forum där vårdnadshavare får möjlighet att samtala om och lämna synpunkter på förskolans verksamhet. Vid rådet närvarar rektor, pedagoger och föräldrarepresentanter från varje avdelning. Träffarna är cirka en gång per termin.
Förskolan Vitkålens miljöarbete
Med stöd i läroplanen Lpfö-18 samt styrkort för Region Gotland vill vi med vårt miljöarbete:
Att alla barn, i vardagen, skall ges möjlighet att förstå och utveckla sin förmåga till gemensamt ansvar för miljön och för en hållbar utveckling.
- Vi källsorterar på varje avdelning och komposterar allt matavfall.
Förskolan Vitkålens pedagogiska år
Våra arbetsmetoder med barnen är:
- Gemensamt tema
- Projekt på varje avdelning
- Dokumentation
- Olika kreativa möten
- Skapande, utmanande, föränderlig lekmiljö
Reggio Emiliafilosofin
Reggio Emiliafilosofin
Förskolan Vitkålen utgår ifrån Reggio Emiliafilosofin i det pedagogiska arbetet.
Reggio Emilia härstammar från Italien. Efter andra världskriget startade läraren Loris Malaguzzi tillsammans med en grupp kvinnor en förskola. Syftet var att uppfostra barnen till kritiska, demokratiska samhällsmedborgare som inte skulle gå med på nazistiska/fascistiska tankar igen.
Enlig filosofin ser vi de fyra viktiga pedagogerna:
- Barnen kan hjälpa varandra och de lär sig i de olika mötena
- Pedagogerna är medforskare, goda lyssnare, har intressanta och aktiva frågor
- Miljön med olika stationerade lek/forskar-vrår där barnen kan ta eget ansvar
- Föräldrarna är en resurs i förskolan och ska känna delaktighet i verksamheten
"Om vi har ett rikt barn framför oss blir vi rika pedagoger och får rika föräldrar."
Loris Malaguzzi
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 12 juni 2024