Så här arbetar vi på Dalhem förskola
Hela förskolan jobbar utifrån samma värdegrund, uppdrag och mål.
Förskolans styrdokument
Förskolan är en egen skolform som lyder under skollagen och har en egen läroplan (Lpfö-18). Förskolans läroplan beskriver förskolans värdegrund och uppdrag och innehåller mål och riktlinjer för arbetet i förskolan.
Region Gotlands värdeord Delaktighet, Förtroende och Omtanke genomsyrar verksamheten genom att;
- Pedagogerna ansvarar för att barnens tid på förskolan har en god balans mellan aktivitet och vila. Omsorg och planerad undervisning bildar en helhet i enligt med förskolans läroplan (Lpfö-18).
- Genom att stötta och utmana vägleds barnen i sin utveckling och sitt lärande.
- I ett förtroendefullt samarbete mellan vårdnadshavare och förskolan formar vi tillsammans de bästa förutsättningarna för barns utveckling och lärande. Vårdnadshavare och förskolan delger information vid lämning/ hämtning samt via text och bild i lärplattformen Unikum.
Arbetssätt
Vi har ett relationellt förhållningssätt där pedagogerna är närvarande, lyhörda och nyfikna. Det är viktigt att alla barn blir sedda, bekräftade och utmanade utifrån sina behov och förutsättningar. Vi erbjuder en god lärmiljö där varje barn ges möjlighet att utvecklas i sin takt. Barnets bästa ska alltid vara i fokus. Vi har ett samarbete med skola och fritids inför övergången till förskoleklass och fritids.
Lärmiljöer
För Region Gotland är rätten till en likvärdig utbildning viktig. Ett led i att skapa likvärdighet är att göra utbildningen tillgänglig för alla barn. Därför har en satsning genomförts på samtliga kommunala förskolor och skolor på Gotland. Numera är det en del av Förskolan Gotlands arbetssätt.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 29 maj 2024