Sök

Mätarportal

Mätarportal är en kostnadsfri app som hjälper abonnenter att följa, analysera och optimera sin vattenförbrukning i realtid.

Högt tryck på att ansluta sig

Just nu har vi många abonnenter som vill ansluta sig till Mätarportal. Under sommaren har vi inte full bemanning, och våra vattenmätartekniker svarar på frågor så fort de kan.

Om din adress inte dyker upp när du försöker ansluta, är det för att den ännu inte är inlagd i systemet. Prova igen under hösten 2025.

Funktioner i appen

  • Full kontroll: Följ vattenförbrukning direkt i mobilen
  • Snabb respons: Få larm vid vattenläckor eller ovanlig förbrukning med mera
  • Effektiv kommunikation: Få meddelanden från din leverantör i appen
  • Hållbarhet: Du kan bidra till en hållbar vattenanvändning, minska kostnader för dig och minska driftstörningar
  • Två vyer: Stapeldiagram och tidslinje
  • Uppskattad förbrukning när få avläsningar finns
  • Realtidsdata när frekventa avläsningar finns (timme, dag)

Vem kan använda Mätarportal idag?

Mätarportalen kan användas av dig har en digital mätare.

Idag finns basstationer i Ljugarn, Visby (flera punkter via samarbetet med GEAB), Slite, Othem, Klintehamn, Roma, Hemse och Fårösund. På dessa orter möjliggörs frekventa avläsningar, ibland ända ner till timnivå.

I samarbete med Avfallsavdelningen har sopbilarna utrustats med avläsningsutrustning för att samla in data. Fastigheter med digitala mätare kan kopplas till portalen.

Kom igång

  1. Ladda ned Mätarportal via Androidd eller iOS/Apple

  1. Skapa en användare för Mätarportal appen.
  2. Välj vilken försörjare ni har för dricksvatten. Har du kommunalt vatten på Gotland är det Region Gotland.
  3. Fyll i kundnummer och mätarnummer. Du hittar dessa på din senaste faktura. Har du flera mätare på en fastighet behöver du bara skriva in en. (Om din mätare inte är tillgänglig i appen i detta steg så går den inte att lägga till.)
  4. Nu kan du börja se avläsningarna vi får in på just din mätare!

Tips!

  • Gå till dina inställningar för att få aviseringar om läckage och andra problem.
  • Du kan välja att få notiser via sms, e-post eller push-notiser.
  • Tänk på att push-notiser ibland inte kommer fram om mobilen sätter appen i viloläge.

Om du har en digital display på mätaren, är det en digital mätare.

Du ser samma avläsningar som vi får in. Om Region Gotland får avläsning per timme kan du också läsa av per timme. Om Region Gotland får avläsning per kvartal, kan du läsa av kvartalsvis.

Support

Kontakta oss på: matarportalen@gotland.se

Kontakta oss

Teknik­förvaltningens kundtjänst

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 08.00-16.00.
Vid hög frånvaro kan kundtjänsten vara lunchstängd mellan 12.00 och 13.00.

Chatt
Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 08.00-16.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst. Du kan chatta med oss direkt på sidorna om kollektivtrafik, avfall och skolskjuts.

Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
22 september 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00