Förpackningsavfall för flerbostadshus
Från 2024 kommer fastighetsägare till flerbostadshus och samlokaliserade verksamheter på Gotland att hänvisas till att endast anlita entreprenörer som är auktoriserade och godkända av Region Gotland för insamling av förpackningsavfall.
Auktorisation för förpackningsavfall från flerbostadshus
Vad innebär auktorisation
Auktorisation innebär att Region Gotland ställer ett antal krav på entreprenörer som vill bli godkända för att hämta förpackningsavfall hos hushållen i flerbostadshus. Alla entreprenörer som uppfyller kraven och ansöker om att bli auktoriserade får erbjuda hämtning av förpackningar hos hushållen. I auktorisationsavtalet framgår de krav som vi ställer på de auktoriserade entreprenörerna. Det avtal som du som fastighetsägare till flerbostadshus upprättar med en auktoriserad entreprenör ska stämma överens med de krav som vi ställer i auktorisationsavtalet.
Du tecknar avtal direkt med entreprenören och entreprenören bestämmer själv priset för sin tjänst. Priset får inte vara högre än vår gällande maxtaxa. Om du anlitar avfallsentreprenören till andra tjänster, exempelvis skötsel av kärl, omfattas de inte av vår maxtaxa. Då får du komma överens om ersättning med aktuell entreprenör.
Vad behöver jag som fastighetsägare till flerbostadshus göra för att förbereda mig?
Fastighetsägare och bostadsrättsföreningar kan börja planera för hur man kan ta hand om de avfallstyper som förändringen gäller. Under 2024 kommer Region Gotlands auktoriserade entreprenörer att vara godkända för att hämta förpackningsavfallet. Fastighetsägare får välja från listan över godkända entreprenörer och teckna avtal. Det är frivilligt att beställa fastighetsnära insamling av förpackningsavfall 2024.
Samlokaliserade verksamheter - vad är det?
Om det finns en samlokaliserad mindre verksamhet i fastigheten som idag delar avfallsutrymme och behållare med hushållen finns möjlighet att fortsätta med det. Det kan vara exempelvis en butik eller restaurang i bottenplan av ett hyreshus. Verksamheten måste anmäla till kommunen att de lämnar sitt förpackningsavfall via fastighetsägaren.
Du som har en samlokaliserad verksamhet måste anmäla via vår e-tjänst om du delar avfallsutrymme och avfallsbehållare med hushållen. Detta är en förutsättning för att ersättning för verksamheten ska kunna betalas ut till fastighetsägaren.
Kommer fastighetsägare få ersättning för insamling av förpackningsavfall?
Flerbostadshus med fastighetsnära insamling kan få en schablonbaserad ersättning från Region Gotland.
Vi betalar ut ersättningen i efterhand till dig som är fastighetsägare för flerbostadshuset. Ersättningen grundar sig på den ersättning Region Gotland får från Naturvårdsverket.
Din ersättning baseras på antal lägenheter i din fastighet samt antal samlokaliserade verksamheter. Nedan ser du ersättning per avfallsslag. Ersättningen kan komma att revideras, beroende på ändringar av Naturvårdsverket och liknande.
Ersättning i kronor per år och hushåll i flerbostadshus
- Pappersförpackningar: 128 kr
- Plastförpackningar: 140 kr
- Glasförpackningar: 47 kr
- Metallförpackningar: 35 kr
Ersättningen är schablonbaserad och täcker inte alla kostnader för insamling av förpackningsavfall. Fastighetsägare står själv för den extra kostnaden.
Hur gör jag för att få ersättningen?
För att få ta del av ersättningen så måste du som fastighetsägare eller ansvarig för en bostadsrättsförening eller samfällighetsförening rapportera in dina uppgifter om fastighetsnära insamling av förpackningar till Region Gotland via vår e-tjänst.
Din ansökan om ersättning utgår alltid från våra datum för inrapportering. Du kan aldrig få ersättning retroaktivt. När du skickat in ansökan gäller den tills vidare.
Tid för ansökan/inrapportering
Ersättning från | Ansök senast |
1 januari 2024 | 15 december 2024 |
Första utbetalningen till fastighetsägare med FNI sker efter sommaren 2024 efter det att kommunen fått första utbetalningen från Naturvårdsverket.
Auktoriserade entreprenörer förpackningsavfall
Auktoriserade entreprenörer för hämtning av förpackningsavfall från flerbostadshus:
- Ragn-Sells AB
Har ni en annan entreprenör som hämtar ert FNI-material kan de ansöka om att bli auktoriserad entreprenör. Be er entreprenör ansöka via länken här under, Samarbetspartner för insamling av förpackningsavfall.
Samarbetspartner för insamling av förpackningsavfall
Arbetar ert företag med insamling av förpackningsavfall? Från 1 januari 2024 kan ert företag ingå i vårt auktorisationssystem för insamling av förpackningsavfall.
Auktorisationen omfattar en icke-exklusiv rätt för entreprenören att ingå avtal om fastighetsnära insamling (FNI) av förpackningsavfall från flerbostadshus och liknande samt samlokaliserade verksamheter på Gotland från 1 januari 2024. Som förpackningsavfall räknas förpackningar av plast, papper, metall och glas.
Är ni intresserade av att ingå i vårt system?
Vill ni ingå i vårt system skickar ni in en ansökan via vår e-tjänst. Läs först igenom vårt auktorisationsavtal för att säkerställa så att ditt företag uppfyller de krav som ställs. (Auktorisationsavtalet hittar du snart här under.)
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 28 november 2024