Abonnemang för avfall
Alla fastigheter på Gotland ska ha abonnemang för sophämtning. Fritidshusägare kan ansöka om uppehåll i sophämtning.
Hushållsavfall i kärl, slam och fett från enskilda avloppsanläggningar samt latrin hämtas regelbundet vid fastighet av Region Gotlands personal eller en privat utförare på uppdrag av regionen.
Hämtningen utförs enligt aktuella abonnemang som följer av avfallsföreskrifter och avfallstaxa för Region Gotland, se Taxor och bestämmelser.
Abonnemang kan beställas och ändras genom teknikförvaltningens kundtjänst på telefon 0498-26 90 00 (knappval 2).
Journummer för beställning av slamtömning i brådskande fall vardagar klockan 16.00–06.00 samt helger hela dygnet är telefon 073-765 81 10.
Matavfallspåsar kan hämtas på återvinningscentralerna eller i receptionen på Visborg, Visborgsallén 19 i Visby.
Välja eller byta abonnemang
Abonnemang för en- eller tvåfamiljsfastigheter
Det finns två olika hämtningsalternativ för hushåll i en- och tvåbostadshus att välja på:
- Hämtning av matavfall och restavfall – hämtning av matavfall och restavfall i två separata avfallskärl.
- Hemkompostering - egen kompostering av matavfall, hämtning av restavfall.
Ju bättre du sorterar desto billigare blir det! Läs mer om de olika alternativen nedan.
Abonnemang 1, Hämtning av rest- och matavfall
Du som väljer detta alternativ får två avfallskärl:
- ett brunt ventilerat kärl för matavfall på 140 liter
- ett gråsvart kärl för restavfall på 140 liter (alternativt 190 liter eller större).
Du får även en plastkorg och särskilda matavfallspåsar för att sortera ditt matavfall (det går åt ca fyra påsar per hushåll och vecka).
När påsarna tar slut kan du hämta fler på en återvinningscentral eller i receptionen på Visborg, Visborgsallén 19 i Visby. Matavfallspåsar går även att hämta gratis i de flesta livsmedelsaffärer.
Abonnemang 2, Hemkompostering
Du som väljer abonnemang hemkompostering får ett gråsvart avfallskärl för restavfall. Du skaffar själv en lämplig kompostbehållare för din hemkompostering.
En anmälan ska göras till miljö- och byggnämnden gällande hemkompostering.
När anmälan om hemkompostering har godkänts av miljö- och byggnadsnämnden ska fastighetsägaren/nyttjanderättsinehavaren kontakta teknikförvaltningesn kundtjänst för att göra ändringen till hämtning var 4:e vecka om fastighetsägaren/nyttjanderättsinehavaren vill ha det.
Abonnemang för fritidshus
I abonnemang för fritidshus ingår hämtning av rest- och matavfall i två separata avfallskärl.
Du får två avfallskärl:
- ett brunt ventilerat kärl för matavfall på 140 liter
- ett gråsvart kärl för restavfall på 140 liter (alternativ 190 liter eller större).
Du får även en plastkorg och särskilda matavfallspåsar för att sortera ditt matavfall (det går åt ca fyra påsar per hushåll och vecka).
När påsarna tar slut kan du hämta fler på en återvinningscentral eller i receptionen på Visborg, Visborgsallén 19 i Visby. Matavfallspåsar går även att hämta gratis i de flesta livsmedelsaffärer.
Hämtningsintervallet är var fjortonde dag. Hämtning sker under vecka 20 till vecka 37, totalt nio gånger per år. Övrig tid kan du ringa och beställa hämtning mot avgift (budning) för dina kärl eller betalsopsäck. För att hämtning ska ske måste kärlen vara utställda på anvisad hämtplats på hämtdagen.
Hemkompostering
Du som vill hemkompostera ditt matavfall ska först göra en anmälan till miljö- och byggnämnden. Du behöver skaffa en lämplig kompostbehållare för din hemkompostering.
Den fasta hämtningsavgiften och grundavgiften skiljer sig inte för dig som har hemkompost vid ditt fritidshus.
Abonnemang för företag och flerfamiljshus
Det finns tre olika huvudalternativ för företag och flerfamiljshus att välja på:
- Hämtning av rest- och matavfall – hämtning av rest- och matavfall i separata avfallskärl
- Fastighetskompostering - hämtning av restavfall
- Blandat rest- matavfall - hämtning av blandat avfall (ingen utsortering av matavfall)
Ju bättre du sorterar desto billigare blir det. Läs mer om de olika alternativen nedan.
Abonnemang 1, Hämtning av rest- och matavfall
Du som väljer källsorteringsalternativ nr 1 får hämtning i två fraktioner med:
- brunt ventilerade kärl för matavfall på 140 liter.
- gråsvart kärl för restavfall, välj 140 liter, 190 liter, 370 liter eller 660 liter.
Du får plastkorgar (en eller flera efter behov) och särskilda matavfallspåsar för att sortera matavfall (det går åt ca fyra påsar per lägenhetshushåll och vecka). För verksamheter finns även större boxar på 25 liter plus påsar.
Matavfallspåsar kan hämtas på en återvinningscentral eller i receptionen på Visborg, Visborgsallén 19 i Visby. Matavfallspåsar går även att hämta gratis i de flesta livsmedelsaffärer.
Abonnemang 2, Fastighetskompostering
Du som väljer abonnemang nr 2, med egen kompostering på fastigheten, får ett eller flera grå avfallskärl för restavfallet. Du skaffar själv en lämplig kompostbehållare för kompostering på fastigheten.
En anmälan ska göras till miljö- och byggnämnden gällande hemkompostering.
När anmälan om hemkompostering har godkänts av miljö- och byggnadsnämnden ska fastighetsägaren/nyttjanderättsinehavaren kontakta teknikförvaltningesn kundtjänst för att göra ändringen till hämtning var 4:e vecka om fastighetsägaren/nyttjanderättsinehavaren vill ha det.
Abonnemang 3, Blandat rest- och matavfall
Detta abonnemang går inte att få från och med 2024-01-01. Bara fastigheter med beviljad dispens har kvar detta abonnemang.
Gemensam avfallsbehållare
Önskar du gemensam sophämtning med nära grannar eller gemensam sophantering för fastigheter som du själv är registrerad fastighetsägare för måste du ansöka om detta.
Två eller tre närliggande (upp till 500 m) fastigheter kan ha gemensam avfallsbehållare för hämtning av hushållsavfall eller med hushållsavfall jämförligt avfall. Ansökan ska undertecknas av fastighetsinnehavare/nyttjanderättshavare till samtliga fastigheter som ingår i ansökan.
Fastighetsinnehavare/nyttjanderättshavare till flera fastigheter för en- och tvåfamiljsbostad kan även ha gemensam avfallsbehållare för egna fastigheter.
Vid hämtning från gemensam avfallsbehållare får fastighetsägaren/ nyttjanderättshavaren till fastigheten där avfallskärlen finns och hämtningen sker faktura för betalning av:
- grundavgift för varje deltagande fastighet,
- hämtningsavgift,
- viktbaserad behandlingsavgift samt
- eventuella tilläggsavgifter enligt gällande avfallstaxa.
Fastighetsinnehavarna/nyttjanderättshavarna svarar för att fördela avgifterna enligt avfallstaxan och eventuella andra kostnader mellan fastigheterna. Fastighet varifrån hämtning av hushållsavfallet sker, är ansvarig gentemot Region Gotland för betalning av avfallsavgiften, skötsel av avfallsbehållare, hämtningsväg samt andra skyldigheter som följer av abonnemanget.
Inom område med gemensam förvaltning för ett flertal fastigheter, inom bostadsrättsförening, samfällighetsförening eller inom grupp av hus där gemensamt avfallsutrymme finns, sker hämtningen vid det gemensamma avfallsutrymmet. Ansökan om gemensam avfallsbehållare behöver inte lämnas.
Kärl och hämtning
Avfallskärl ingår i det abonnemang som ni har valt och ägs av Region Gotland. På hämtdagen ska de placeras väl synligt vid vägen där hämtningsfordonet stannar, så nära bilens uppställningsplats som möjligt. Gångvägen ska av arbetsmiljöskäl vara så kort som möjligt.
Hämtning sker endast om kärlen ställs ut på angiven hämtplats och är tillgängliga på hämtdagen.
För fritidsabonnemang sker hämtning under vecka 20 till vecka 37. Övrig tid kan du ringa och beställa hämtning mot avgift (budning) för dina kärl eller betalsopsäck.
Hämtningsintervallet är som standard var fjortonde dag, men för verksamheter kan tätare intervall erbjudas. Avgift för nyckelhantering tillkommer för låst avfallsutrymme, dörr eller grind och debiteras enligt gällande taxa.
Avfallsavgiftens tre delar
Allt hushållsavfall vägs direkt av hämtningsfordonet och du betalar en behandlingsavgift efter vikt. Du kan se vikterna på din faktura.
Abonnemang för hämtning av hushållsavfall betalas i tre delar enligt den miljöstyrande taxan. Avfallsavgiftens tre delar:
- Grundavgift - som finansierar information, administration, anläggande och drift av återvinningscentraler, transport och behandling av farligt avfall samt kundtjänst.
- Hämtningsavgift - som finansierar hämtning av hushållsavfall inklusive kärl, matavfallsbehållare- och påsar.
- Viktbaserad behandlingsavgift - som finansierar behandlingen av de insamlade avfallet.
Eftersom du betalar behandlingsavgift per kilo avfall blir avgiften lägre ju bättre du källsorterar och ju mindre avfall du lämnar.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 24 juli 2024