Lågt betyg i undersökning av företagsklimat – kommunikationerna ett problem
Region Gotland får fortsatt lågt betyg i Svenskt näringslivs enkätundersökning av det lokala företagsklimatet i Sveriges kommuner. Det sammanfattade resultatet är 2,8 på en 6-gradig skala, vilket är samma resultat som föregående år. Den enkätfråga där Gotland skiljer sig negativt mest mot resten av landet gäller kommunikationer till och från kommunen.
Varje år skickar Svenskt näringsliv ut en enkät till drygt 30 000 företag där de får ge sin bild av hur de tycker företagsklimatet är i den egna kommunen. På Gotland har 212 företag, cirka hälften av de tillfrågade, inom ett flertal branscher svarat på enkäten, som pågick mellan den 2 januari och 1 april i år.
Den enkätfråga där Gotland skiljer sig negativt mest mot resten av Sverige gäller infrastruktur till och från den egna kommunen. Gotland får där betyget 2,4 av företagarna gentemot rikssnittet som ligger på 3,5.
– Kommunikationer till och från Gotland får stort genomslag i Svenskt näringslivs enkät varje år. Snabba, hållbara och prisvärda kommunikationer är avgörande för Gotlands utveckling och det märks i hur näringslivet svarar. Det här är något som inte direkt har med Region Gotlands verksamhet att göra och som vi själva inte kan styra över. Samtidigt finns det sådant som vi kan förbättra av egen kraft och Region Gotland arbetar också hårt med det. Vi ska varje dag göra det vi kan för att underlätta för näringslivet, det är särskilt viktigt hos oss där vi har många små företag. Många viktiga arbetstillfällen skapas i det gotländska näringslivet, säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande.
Öka den ömsesidiga förståelsen
Svenskt näringslivs enkätundersökning visar bland annat att företagen på Gotland anser att handläggningstiderna behöver kortas, att förståelsen för företagande bland regionens beslutsfattare måste bli bättre, att dialogen mellan regionen och företagen bör förbättras samt att bostadsbristen är ett problem.
– Region Gotland fortsätter med ett till tre företagsbesök i månaden både hos stora och små företag. Vid besöken fokuserar vi på företagens utmaningar, potential, kompetensförsörjningsbehov och även hur de ser på företagsklimatet. Region Gotlands företagsdialoger i kombination med medarbetarnas vardagliga kontakter med näringslivet är en viktig grund för att öka den ömsesidiga förståelsen för vad som faktiskt behöver utvecklas kring Gotlands företagsklimat, säger Sanna Palomaa, tillväxtchef.
Resultatet ska nu analyseras
Den senaste mätningen från Sveriges kommuner och regioner (SKR), som presenterades i april, har visat på en förbättring av Gotlands företagsklimat och en tydlig förbättring inom upphandlingsområdet. Nöjd-kund-index får där ett gott betyg och nöjd-upphandlings-index ligger något högre än rikssnittet.
Resultaten av enkäterna från Svenskt näringsliv och SKR kommer nu att analyseras mer ingående tillsammans med näringslivsorganisationer och företagare på Gotland. Till hösten presenterar Svenskt näringsliv även sin ranking av företagsklimat i Sveriges kommuner. Rankingen grundas till två tredjedelar på enkätresultatet och till en tredjedel på statistiska faktorer.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 maj 2025