Sök

Goda resultat när företagen sätter betyg på Gotland

Rådhuset i Visby, rött tegelhus med fyra våningar med en grön park framför

Företagsklimatet och nöjdheten med upphandlingar får bättre betyg av företagarna än förra året. Det visar Sveriges Kommuner och Regioners årliga företagsklimatundersökning som presenteras i dag.

I dag släpptes resultatet av den årliga undersökningen från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), där företagen sätter betyg på kommunernas service inom en rad myndighetsområden. Som helhet får Region Gotland ett nöjd-kund-index (NKI) 70 på en hundragradig skala, där NKI 62−69 motsvarar ett godkänt omdöme, 70−80 ett gott betyg och NKI 80 eller mer en mycket hög kundnöjdhet.

Det övergripande resultatet är två enheter bättre än förra årets NKI på 68 och fyra enheter bättre än året innan dess. Region Gotlands placering i kommunrankingen har gått från plats 187 för år 2023 till 163 för år 2024.

− Det är verkligen glädjande och viktigt att utvecklingen är positiv. Resultatet är ett kvitto på att vi gör rätt saker, men också på att det finns förbättringspotential. Vi har högt ställda mål, om att årligen öka i mätningarna och till 2027 ha nått högre än rikssnittet. Alla våra ansträngningar i hela organisationen måste fortsätta. Företagen, som bidrar med jobb och skatteintäkter, ska kunna förvänta sig att vi arbetar hårt och målmedvetet för att underlätta deras vardag, säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande.

Förkortade handläggningstider

I undersökningen har företagen fått tycka till om kommunernas service inom bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. För Region Gotlands del får myndighetsområdena livsmedelskontroll respektive serveringstillstånd högst NKI med 76. Därefter följer miljö- och hälsoskydd på 74, vilket innebär en höjning med hela 10 enheter från förra året. När det kommer till myndighetsområdet bygglov bedöms kundnöjdheten lägre med ett NKI på 45, vilket är samma resultat som året innan.

− Bygglovsavdelningen är inne i en förändringsresa och myndighetsområdet bygglov gjorde en brant uppgång till förra mätningen. Under 2024 genomfördes ett antal åtgärder för att höja kvaliteten ytterligare, med satsningar på bland annat förenklade kontaktvägar och rådgivning i tidiga skeden, men framför allt har utvecklingsarbetet resulterat i markant förkortade handläggningstider. Den tidigare så omtalade bygglovskön är numer borta och jag är övertygad om att det kommer att ge resultat i kommande mätningar, säger Anna Malkan Nelson, avdelningschef för bygglov.

Upphandling är bättre än rikssnittet

Utöver NKI mäts sedan tre år tillbaka även nöjd-upphandlings-index (NUI). Region Gotlands NUI har ökat, från 62,7 för 2023 till ett NUI på 64,4 för 2024, vilket är något högre än rikssnittet på 63,6.

− Arbetet med att utveckla upphandlingsarbetet fortsätter, bland annat inom ramen för upphandlingsforum näringsliv och upphandlingsforum för arbetslivsintegrerande företag, där Region Gotland och olika aktörer från näringslivet samtalar om inköpsrelaterade frågor. Sammantaget har NUI ökat från 56 år 2022 till 64,4 i år och vi ser att vårt arbete leder åt rätt håll, säger Nanna Sörling, inköpschef.

Region Gotlands placering i NUI-rankingen har gått från plats 75 år 2023 till 54 år 2024.

− Det är mycket glädjande att se att företagen på Gotland blir allt nöjdare med vår service, inte minst inom upphandling där vi redan nu når regionfullmäktiges mål om att ha en högre kundnöjdhet än rikssnittet till år 2027. Det visar att förbättringsarbetet och fler direktkontakter med företag ger resultat. Vi nöjer oss inte utan jobbar vidare med tillgänglighet, kommunikation och effektivitet. Vi vill också passa på att tacka de företag som svarat på enkäterna och på så sätt bidrar till vårt utvecklingsarbete, säger Sanna Palomaa, tillväxtchef.

Om mätningen av NKI och NUI

Företagare som har haft ett ärende inom ett eller flera av ovan nämnda myndighetsområden svarar på undersökningen. Företagarna får i en enkät besvara frågor om kommunernas service vad gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Enkäten för upphandling följer samma struktur men frågorna skiljer sig från NKI-mätningen.

I enkäterna ger också företagarna en helhetsbedömning av sitt ärendes hantering. Det är denna helhetsbedömning som ligger till grund för måtten ”nöjd-kund-index” (NKI) respektive ”nöjd-upphandlings-index” (NUI).

Sidinformation

Senast uppdaterad:
23 april 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00