Sök

Wisbygymnasiet kraftsamlar för att öka ungas tro på demokrati

Vincent Casanova, lärare på Wisbygymnasiet.

Vincent Casanova, lärare i psykologi och engelska, är en av initiativtagarna till projektet Youth Participation in Democracy.

Ungas intresse för politik minskar och var femte kille tror inte på demokrati visar Ungdomsbarometerns rapport 2024. Wisbygymnasiet samarbetar med två gymnasieskolor i Tanzania för att vända trenden.

Vincent Casanova, lärare i psykologi och engelska, är en av initiativtagarna till projektet Youth Participation in Democracy. Målet är att fler ungdomar ska bli intresserade av demokrati, delta aktivt i den och ha kännedom om hur den fungerar lokalt.

– Demokrati lever inte av sig själv även om det kan kännas så. Därför känns det extra viktigt att få ungdomarna att inse att de har en roll i det här, att deras engagemang är viktigt.

Rädsla att visa politiska åsikter

Igår möttes lokalpolitiker, lärare från skolor i Kibaha och elever från Wisbygymnasiet för att diskutera hur de kan öka ungas engagemang. Rädsla för vad andra ska tycka om ens politiska åsikter är en utmaning, särskilt i tider där tonen på sociala medier är hård. Ella Stenman och Martina Bergström har gjort en undersökning för att undersöka likheter och skillnader mellan länderna:

– I Tanzania är det mer öppet att diskutera och att berätta vad man röstar på. I Sverige är man mer orolig för vad andra ska tycka. Det är något som vi kan lära oss av från Tanzania.

Martina och Ella går sista året på samhällsprogrammet på Wisbygymnasiet. Idag presenterade de sin undersökning

Martina och Ella går sista året på samhällsprogrammet på Wisbygymnasiet. Idag diskuterade de resultatet av deras undersökning om ungas attityd kring demokrati hos eleverna som de har träffat i Visby och Kibaha.

Starkt föräldrainflytande i Tanzania

Även i Tanzania upplever lärarna att elevernas kunskaper om demokrati är bristande. Föräldrarna bestämmer ofta vad barnen ska tycka i små och stora frågor. När kunskapen ökar, ökar även ungas inflytande menar läraren Evance Emil Makasi.

– Vi har startat en ungdomskommitté som är ansvariga för att skapa ett forum mellan politiker och studenter. Kommittén samlar in elevernas åsikter och framför dem till politikerna, säger han och fortsätter:

– Just nu expanderar många av våra skolor, och politikerna som ger medel för detta tar sällan hänsyn till elevernas åsikter. Men nu ändrar vi på det genom att ha samtal kring vad eleverna önskar i form av till exempel infrastruktur eller skolgård.

Globalt arbete som fortsätter

Vincent Casanova är övertygad om att det behövs ett globalt arbete med demokratifrågor. På agendan står att införa en så kallad Almedalsdag på Wisbygymnasiet, något som även lockar lärarna från Tanzania.

Om vi inte utbildar eleverna inom demokrati så kommer det till slut att utvecklas negativt, det ser vi genom historien. Därför känns det fantastiskt att samarbeta med andra skolor på det här sättet. Vi ser redan nu likheter som skillnader länderna emellan och det är väldigt berikande.

Evance Emil Makasi är lärare på en av skolorna som Wisbygymnasiet samarbetar med i Kibaha.

Evance Emil Makasi är lärare på en av skolorna som Wisbygymnasiet samarbetar med i Kibaha. På skolan har de startat en ungdomskommitté som möter lokalpolitiker och framför elevernas perspektiv.

Om projektet

Youth Participation in Democracy är ett projekt som drivs av Region Gotland i samarbete med partnerskapskommunen Kibaha i Tanzania. Projektet fokuserar på att öka kommunens kapacitet att inkludera ungdomar genom att engagera unga och beslutsfattande i aktiviteter för att öka deras inflytande.

Löptid: läsåren 2024/25 till 2026/27
Stödmottagare: Region Gotland
Finansiär: ICLD - Internationellt Centrum för Lokal Demokrati
Nettobeviljat belopp: 1,5 miljoner kronor

Sidinformation

Senast uppdaterad:
8 maj 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00