Sök

Afrikanska skolor tar efter gotländskt arbete för globala mål – stärker ungas deltagande

Intresseklubbar för de globala målen

Wisbygymnasiet har under tre år samarbetat med två skolor i Tanzania för att engagera ungdomar i de globala målen. Fler länder i Afrika tar nu efter samma framgångsrika arbetsmodell som ökar elevers inflytande i frågor om hållbar utveckling.

Renare vatten, bättre sanitet och matodling på skolan. Det är några exempel på vad arbetet med de globala målen har gett eleverna på de två skolorna i Kibaha, Tanzania. Precis som på Gotland har vattenfrågan varit i fokus hos eleverna, men även FN:s hållbarhetsmål att minska hunger.

– När projektet började startades intresseklubbar i skolorna där eleverna själva får lyfta frågor som de tycker är intressanta och vilka vägar de ser framåt. Förslagen från klubbarna har fått gehör hos skolledningar och politiker som har genomfört vissa, berättar Eva Flemming, enhetschef vid avdelningen för arbetsliv och etablering i Region Gotland.

Projektet har finansierats av Internationellt Centrum för Lokal Demokrati (ICLD) som nu väljer att presentera modellen vidare till Zambia, Kenya och Uganda. Det kommer i sin tur leda till att fler elever får sina röster hörda för att kunna göra skillnad lokalt.

Varför tror du arbetsmodellen fungerar så bra?

– Vi samarbetar nära politiker vilket ger effekt, men det är också enkelt och inte kostsamt för lärare att komma i gång med klubbarna. Om man som lärare har förmågan att lyssna in eleverna är det en enkel väg till att göra stor skillnad.

Eva Flemming, enhetschef.

"Det gäller att komma förbi artighetsfraserna, vi måste komma på djupet i frågorna", säger Eva Flemming, enhetschef, som genom åren har byggt ett starkt partnerskap med skolorna i Tanzania.

Starka relationer ger djup i frågorna

Långsiktigheten är viktig, menar Eva Flemming. Sedan 2019 har hon deltagit i projekt kopplat till bland annat jämställdhet och våld i nära relationer.

– Vi har byggt relationer med våra partners i Tanzania länge och nu känner jag att vi kan prata ärligt med varandra och trycka på för förändring. Det gäller att komma förbi artighetsfraserna, vi måste komma på djupet i frågorna. Dit har vi nått nu, säger hon och fortsätter:

– Vi vill göra skillnad för eleverna här och nu, men vi behöver lyfta blicken och skapa strukturer på lång sikt. Det som våra lärare lär sig i Tanzania ska inte bara påverka i klassrummet idag, utan det ska påverka klassrummet i många år framöver.

Olika länder – samma strävan

På Wisbygymnasiet har samarbetet lett till en naturlig start på hållbarhetsarbetet. De globala målen genomsyrar undervisningen på alla program och skolans övriga verksamhet. Det blev en dörröppnare för många inblandade, menar Tomas Karlsson, förstelärare på Wisbygymnasiet.

– Mötet med människorna i Tanzania gav insikten att trots våra olikheter så möts vi i vår strävan för en hållbar värld, säger Tomas Karlsson.

Tomas Karlsson, förstelärare på Wisbygymnasiet, till vänster i bild. Efter deras arbete med globala målen genomsyras undervisningen av globala målen på alla program.

Tomas Karlsson, förstelärare på Wisbygymnasiet, till vänster i bild. Efter samarbetet med skolorna i Tanzania genomsyras nu Wisbygymnasiets alla program av globala målen.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 maj 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00