Sök

Region Gotland vinner Stora kommunikationspriset 2025

Tre glada personer som vunnit pris.

Mimmi Gibson tillsammans med Johan Gustafsson och Emelie Rosén från Differ. Foto: Anders Thessing

Region Gotland får pris för kampanjen ”The World’s Ugliest Lawn" – en kampanj som började med en ful gräsmatta och slutade med ett globalt samtal om vattenbrist, klimat och framtid.

– Att vinna Framtidspriset ger oss inte bara extern uppmärksamhet – det ger oss energi inåt. En påminnelse om att det vi gör spelar roll, och att vi är många som gör det jobbet tillsammans. Att skapa förändring är ingen snabb process – det kräver envishet, samarbete och tillit. Det här priset är ett bevis på vad som händer när vi orkar hålla i. För framtidsfrågor kommunicerar vi inte för att vinna pris – utan för att vi måste, säger Mimmi Gibson, marknads- och varumärkesansvarig för varumärket Gotland och strateg för attraktionskraft, Region Gotland.

– En av de mest värdefulla insikterna är att vi hittat ett kampanjformat som håller – både tematiskt och kommunikativt. Vi har kunnat utveckla och återanvända "Gotlands fulaste Gräsmatta" och "The World’s Ugliest Lawn" år efter år, och den har bara blivit starkare. Det här är en kampanj som inte kräver ny förpackning varje gång. Den tål att växa, förändras och leva vidare – precis som de frågor vi lyfter, säger Mimmi.

Region Gotland får Stora Kommunikationspriset i kategorin “Framtidspriset” och kom även på en tredje plats i kategorin "Bästa externa kommunikation". Kampanjen är skapad i samarbete med kommunikationsbyrån Differ Agency AB.

Juryns motivering till Framtidspriset

Region Gotland har med kampanjen "The World’s Ugliest Lawn" utmanat den gröna gräsmattenormen och uppnått global spridning på 1,1 miljarder impressions – helt utan annonsköp. Genom lustfylld kreativitet har de inspirerat hushåll världen över att spara vatten. Samtidigt minskades förbrukningen på Gotland och skapade en imponerande, internationell effekt.

Om priset

Stora Kommunikationspriset delas ut av organisationen Sveriges kommunikatörer. Sammanlagt delades åtta priser ut till personer, organisationer och företag som på olika sätt stått för extraordinära kommunikationsinsatser under det gångna året.

Kategorin Framtidspriset belönar belönar en person eller organisation som på ett framstående, innovativt och nyskapande sätt har skapat inspirerande kommunikation som har bidragit till en ökad medvetenhet kring hållbarhetsfrågor eller främjat en framgångsrik omställning inom deras verksamhet.

Läs mer om priset på Sveriges kommunikatörers webbplats.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
15 maj 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 16.00