Region Gotland nominerad till Stora kommunikationspriset 2025

Organisationen Sveriges kommunikatörer uppmärksammar varje år de personer och organisationer som de tycker har gjort starka insatser inom kommunikation under året som gått. I år är Region Gotland nominerade för den virala kampanjen Världens fulaste gräsmatta/The World’s Ugliest Lawn som inspirerat hushåll världen över att spara vatten.
Det är Region Gotlands kampanj Världens fulaste gräsmatta/The World’s Ugliest Lawn som åter igen står i rampljuset när Stora kommunikationsprisets nomineringar offentliggjordes idag. Kampanjen är nominerad i två kategorier: "Bästa externa kommunikation" och "Framtidspriset" och kampanjen har tidigare prisats i flera andra nationella och internationella sammanhang för sin kreativa kommunikation.
– Det känns superkul och viktigt för Region Gotland att synas i det här sammanhanget. Vattenbrist är ett akut växande problem. På Gotland väntar en sommar med historiskt låga vattennivåer. Den här kampanjen är uppe i en räckvidd på över 2,1 miljarder – 1/4 av jordens befolkning! Det ger oss raketbränsle framåt och motiverar oss och andra inom den offentliga sektorn att våga ta plats och kommunicera modigt, säger Mimmi Gibson, marknads- och varumärkesansvarig varumärket Gotland och strateg för attraktionskraft, Region Gotland.
För att uppmärksamma vikten av att spara vatten
Enorma mängder vatten används för att vattna gräsmattor enbart av estetiska skäl. I vår allt varmare värld är vattenbrist ett växande problem. UNESCO uppskattar att antalet människor i städer med vattenbrist kommer att fördubblas från 930 miljoner år 2016 till 1,7–2,4 miljarder människor år 2050. Genom att avstå från att vattna gräsmattor av estetiska skäl kan vi skydda grundvattenresurserna. Gotland vill spara vatten genom att ändra den gröna gräsmattanormen och visa Sverige och världen att hållbart beteende inte behöver vara tråkigt.
Den globala tävlingen härstammar från tävlingen "Gotlands fulaste gräsmatta" som arrangerats av Region Gotland i samarbete med kommunikationsbyrån Differ Agency AB de två senaste åren. Tävlingen har minskat vattenförbrukningen på ön och startat en internationell debatt om vikten av vattenkonservering. Sedan 2022 har initiativet nått över 2,1 miljarder människor.
Bästa externa kommunikation
Sveriges kommunikatörer skriver följande om kategorin bästa externa kommunikation:
”Belönar ett team som använt kommunikation på ett nytänkande sätt för att uppnå anmärkningsvärda resultat. Med målinriktat och strategiskt arbete har kommunikationen bidragit till att förflytta verksamheten närmare de övergripande målen.”
Nomineringen för Bästa externa kommunikation lyder:
Vad har en ful gräsmatta med global hållbarhet att göra? Allt, visar Region Gotland. Med knivskarp idéhöjd, smart paketering och noll kronor i medieköp skapades ett viralt samtalsämne som förändrade beteenden, hyllades internationellt – och satte Gotland på världskartan som föregångare i klimatfrågan. Det är genialt.
Framtidspriset
Sveriges kommunikatörer skriver följande om kategorin Framtidspriset:
”Framtidspriset belönar en person eller organisation som på ett framstående, innovativt och nyskapande sätt har skapat inspirerande kommunikation som har bidragit till en ökad medvetenhet kring hållbarhetsfrågor eller främjat en framgångsrik omställning inom deras verksamhet.”
Nomineringen för Framtidspriset lyder:
Region Gotland har med kampanjen "The World’s Ugliest Lawn" utmanat den gröna gräsmattenormen och uppnått global spridning på 1,1 miljarder impressions – helt utan annonsköp. Genom lustfylld kreativitet har de inspirerat hushåll världen över att spara vatten. Samtidigt minskades förbrukningen på Gotland och skapade en imponerande, internationell effekt.
Se filmen om Världens fulaste gräsmatta (engelskt tal)
Alla priser och nomineringar för Världens fulaste gräsmatta/ The World’s Ugliest Lawn
The Earthshot Prize (nominering pågående) – Världens mest prestigefyllda miljöpris
Stora kommunikationspriset 2025 (nominering pågående) –kommunikationsbranschens ledande pris
Cannes Lions International Festival of Creativity (Shortlist, PR) – Ett av världens mest inflytelserika kommunikationspris
Eurobest (Shortlist, Direct) – Ledande europeisk tävling för kreativ marknadsföring
Placebrander of the Year (Guld) – Sveriges främsta pris inom platsmarknadsföring
Fast Company, World Changing Ideas (Honoree) – Global erkänsla för hållbara innovationer
Spinn Awards (Silver & 3x Shortlist) – En av Sveriges främsta PR-tävlingar
Clio Awards (Shortlist) – Internationell utmärkelse för kreativa kampanjer
One Show Green Pencil (Round 2) – Ledande internationellt pris inom hållbar kommunikation
Stenbeckspriset (Shortlist) – Utmärkelse för innovativt samhällsengagemang
Guldägget (Silverägg) – Sveriges största och äldsta tävling i kreativ kommunikation
100-Wattaren (motsvarande guld) (2x Shortlist) – Sveriges mest prestigefyllda effektivitetspris inom kommunikation
The International ANDY Awards (Regional Shortlist) – Erkännande av kreativa och strategiskt starka initiativ
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 8 april 2025