Färjetrafikavtalet
Färjetrafikavtalet tecknas mellan staten, via Trafikverket, och operatören. Nuvarande avtal sträcker sig fram till sista januari 2027.
Avtalet i korthet
- Kommande färjetrafikavtal är tecknat för perioden februari 2027–2035,
med en option på ytterligare två år - Trafikverket utvärderade, till skillnad från i föregående upphandling,
anbuden enbart på pris - Färjetrafikavtalet 2027–2035 innebär en kraftigt reducerad kostnad för
staten, från dagens 498 miljoner kronor per år till uppskattningsvis
280 miljoner kronor per år. Summan kommer att bränsleprisjusteras och även indexregleras med konsumentprisindex med konstant skatt (KPI-KS) var tolfte månad.
Takpris
Takpriset definieras som det högsta genomsnittliga pris som får tas ut
under ett trafikår för en viss kundkategori. Takpris för personbiljetter avser överfart med sittplats, oavsett komfortklass. Intäkter avseende hytter, Flexi eller Flexiplus, och andra försålda tjänster ombord ingår inte i beräkningen.
- Takpriser finns i färjetrafikavtalet för gotlänningar, gotlänningars fordon,
gods och farligt gods. För personer ej folkbokförda på Gotland råder fri
prissättning - Takpriskonstruktion har gjorts om inför nästa avtal. Förändringen av
takpriserna kommer enbart att styras av konsumentprisindex (KPI),
jämfört med i dagens avtal där priserna styrs av KPI och bränsleprisindex
(BPI) - I kommande avtal kommer det att finnas takpris endast på upphandlade
turer
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 oktober 2025