Sök

Färjetrafik

Färjeförbindelsen mellan Gotland och fastlandet är huvudvägen för de flesta resor och transporter till och från ön. En god tillgänglighet genom res- och transporttider, konkurrenskraftiga priser, turtäthet och kapacitet är därför avgörande för Gotland.

Färja utanför Gotland

Upphandlingen av ny färjetrafik

Vad har hänt?

Trafikverket har presenterat upphandlingsunderlaget för den trafik som ska bedrivas från 2027 och åtta till tio år framåt. Underlaget innehåller bland annat statens krav på trafikens upplägg kommande avtalsperiod, exempelvis hur ofta och snabbt färjorna ska gå. Den 13 mars stängde anbudstiden.

Den 24 juni 2024 meddelade Trafikverket att Alvina Shipping tilldelas kontraktet för färjetrafiken till och från Gotland under perioden 2027–2035. Destination Gotland är underleverantören som kommer att bedriva trafiken.

Vad är Region Gotlands roll?

Färjetrafiken upphandlas av staten via Trafikverket. Region Gotland har ingen del i avtalet. Region Gotland har arbetat aktivt för att lyfta och belysa Gotlands behov både inför och under Trafikverkets arbete med att ta fram underlaget. Vägledande för Region Gotlands arbete är de gotländska ståndpunkterna för flyg- och färjetrafiken.

Riskerna Region Gotland identifierar med höga frakt- och biljettpriser

I början av 2023 höjdes frakt- och biljettpriserna kraftigt. Till följd av det begärde Region Gotland ekonomisk kompensation från regeringen motsvarande ca 250 miljoner kronor per år, avtalsperioden ut.

I höständringsbudgeten för 2023 sköt regeringen till knappt 21 miljoner kronor, vilket har lett till en viss sänkning av biljett- och fraktpriserna januari till och med maj 2024. Region Gotland anser att kompensationen inte är tillräcklig och efterfrågar en fortsatt hantering efter att tillskottet i höständringsbudgeten tagit slut.

Priserna för att åka och transportera gods på färjan är viktiga för det gotländska samhället och näringslivet. Färjetrafiken är Gotlands landsväg till fastlandet. Ett högt prisläge medför flera risker:

  • Attraktiviteten att bo, leva och verka på Gotland minskar.
  • Konkurrensförutsättningarna för Gotlands två stora basnäringar, besöksnäringen och mat- och livsmedelsnäringen, försämras med höga frakt- och biljettpriser och det finns påtaglig risk för företagsnedläggningar.
  • Matproduktion som läggs ner eller flyttar från Gotland kommer inte starta upp igen. Det får inverkan på såväl Gotlands självförsörjningsgrad som Sveriges livsmedelsberedskap.
  • Totalförsvaret och andra viktiga aktörer får svårare att kompetensförsörja sin verksamhet om färjetrafiken inte ger tillgänglighet till överkomliga priser.
  • Gotländska ungdomar som idag tävlar och idrottar på fastlandet får försämrad möjlighet att fortsätta sitt idrottande med ett högt prisläge.

Gotlandstillägget

Modellen med Gotlandstillägg, tänkt att kompensera för de logistiska nackdelar som ö-läget medför, har aldrig fungerat som tänkt. I en skrivelse till regeringen har Region Gotland, Gotlands Trafikråd och tolv andra aktörer på ön begärt att regeringskansliet utreder och tar fram en rättvis kompensationsmodell för att ersätta Gotlandstillägget.

Kontakta Region Gotland

Maja-Malin Ekelöf
Strateg

Visborgsallén 19

621 81 Visby

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
21 augusti 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt