Sök

Lärarhandledning

Med hjälp av en lärarhandledning vill vi bjuda in lärare på Gotland att jobba med projektet "Drömmar och verklighet - berättelser från en ö" i skolan.

”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker.”

Så inleds kursplanen i svenska för grundskolan (Lgr22) och liknande formuleringar återfinns i gymnasieskolans (Lgy11). Det är också detta som är grunden i projektet ”Drömmar och verklighet – berättelser från en ö”. Att uppmuntra gotländska ungdomar att uttrycka sig, och därmed ge varandra och andra möjlighet att förstå deras tankar och känslor.

Lärarhandledningen är skriven för att passa högstadiet och gymnasiet. Den består av tre lektionsförslag, som kan användas fristående eller tillsammans.

Övningarna utgår från etablerade författares texter, som fungerar som inspiration till eget skrivande och exempel på olika litterära grepp. De bidrar också med nedslag i litteraturhistorien, och belyser människors livsvillkor på olika platser och i olika tider.

Inom projektet erbjuder vi också workshops i kreativt skrivande och författarbesök. Information om dessa skickas ut separat till berörda grupper.

I lärarhandledning finns flera beröringspunkter med kursplanerna i svenska för högstadiet och gymnasieskolan, bland annat:

  • Gemensam och enskild läsning. (…) Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
  • Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.
  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter som belyser männi­skors villkor och identitets- och livsfrågor.
  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i berättande och poe­ti­ska texter. Bildspråk, gestaltningar, parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.

  • Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum.
  • Undervisningen ska utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv.
  • Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling.
  • I undervisningen ska eleverna få möta olika typer av skönlitteratur och andra typer av texter samt få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, intressen och den egna utbildningen.
  • Förmåga att läsa, arbeta med och reflektera över skönlitteratur från olika tider och kulturer författade av såväl kvinnor som män samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa.

Vill du ha lärarhandledningen?

Lärarhandledningen kommer att skickas ut till alla högstadieskolor och gymnasier på Gotland under vecka 11.

Du kan även kontakta litteraturutvecklar Moa Candil för att få den skickad direkt till dig!

Kvinna med glasögon och blont hår

Moa Candil

Litteraturutvecklare

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 mars 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt