Digital dialog
2021–2023 förbättrade region Gotland möjligheterna för medborgare och företagare att följa sina ärenden digitalt inom samhällsbyggnad.
Vad är Digital dialog?
Region Gotlands resa mot en digitaliserad samhällsbyggnadsprocess tog vid där Digital Samverkan (DiSa)-projektet, genom projektet Digital dialog. Fokus för projektet var medborgarens perspektiv i såväl ärendehantering som i medskapande.
Digital dialog finansieras med EU-medel via Tillväxtverket och Region Gotland.
För att göra samhällsbyggnadsprocessen bättre och enklare för dig som boende, besökare eller företagare kunde vi med hjälp av EU-medel utveckla nya digitala tjänster. Projektet pågick från våren 2021 till hösten 2023 och mynnade ut i tre olika tjänster:
Digital ärendehantering: Du som medborgare kan nu logga in och följa till exempel ditt bygglovsärende hos oss. Du kan även se dina handlingar på ett enkelt sätt. Projektresultat i form av Mina sidor.
Digital delaktighet: Du som medborgare kan nu enkelt vara med i den demokratiska processen och tycka till om nya samhällsbyggnadsprojekt – digitalt. Det är nu lättare att veta när och hur du kan vara med och påverka utvecklingen i olika samhällsbyggnadsfrågor på ön. Projektresultat i form av plattform för digital delaktighet.
Digital lotsning: För att du lättare ska hitta rätt information som rör samhällsbyggnadsfrågor har vi förbättrat och underlättat för dig att få uppdaterade och korrekta svar både från regionupplysningen och från webbplatsen. Projektresultat i form av Nysska, internt system.
Målet: mer service, tillgänglighet och delaktighet
Projektet syftade till att göra samhällsbyggnadsprocessen på Gotland bättre för dig som digital användare. Du ska få bättre service, uppleva att vår information är lättare att nå och förstå, och känna att du kan vara delaktig i samhällsutvecklingen på ön.
Projektnamn: Digital dialog
Ärende-ID 20292676, 2021-05-01 2023-10-31
Beslutande organisation och stödmottagare: Region Gotland
Nettobeviljat belopp 4 120 000kr
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 15 januari 2024