Sök

Vanliga frågor om trafik, parkering och gator

Många berörs av vad som sker på våra offentliga platser, gator och vägar. Här hittar du några vanliga frågor och svar kring exempelvis parkeringar, skyltning och hastighetsbegränsningar.

Parkering

På det kommunala gatunätet gäller de generella bestämmelserna i trafikförordningen, vilket innebär att parkering på gata och allmän väg är tillåten enligt följande:
På vardagar är parkering tillåten i högst 24 timmar i följd, utom vardag före söndag eller helgdag.

Dessa regler gäller inte om generella föreskrifter förhindrar stannande eller parkering, såsom vid backkrön, korsningar, huvudleder eller om särskild markering anger annat.

Inom tättbebyggt område är det förbjudet att stanna eller parkera på allmänna platser utanför vägen, exempelvis i diken, skiljeremsor, parker eller planteringar.

Parkeringsreglerna grundar sig på två enkla huvudprinciper. Du får inte parkera så att:

• det uppstår fara
• du hindrar eller stör andra

Ytterligare information om de allmänna parkeringsreglerna finns hos Transportstyrelsen.

Införande av parkeringsförbud på en gata kan leda till förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet genom minskad trängsel och bättre sikt för fordonsförare och oskyddade trafikanter.

Införande av parkeringsförbud på en gata kan också leda till en minskning av antalet tillgängliga parkeringsplatser för boende och besökare. Ofta uppstår ökad efterfrågan på parkeringsplatser i närområdet vilket i sin tur flyttar parkeringsproblemet från en gata till en annan. Med anledning av ovanstående är det viktigt att noga överväga både de positiva och negativa effekterna av att implementera parkeringsförbud på en gata innan beslut fattas.

Därför genomförs en utredning för varje enskilt fall där teknikförvaltningen analyserar om en parkeringsreglering bedöms ha en positiv effekt för trafiksäkerhet, framkomlighet och miljö.

Hastighet och hastighetsdämpande åtgärder

Teknikförvaltningen får in många förfrågningar om sänkt hastighet på det kommunala gatunätet. Det är viktigt med rätt hastighet på rätt plats. Teknikförvaltningen arbetar efter en fastslagen metodik som finns beskriven i handboken "Rätt fart i staden". För att undvika hastighetsöverträdelser räcker det inte med endast reglering utan det krävs en beteendeförändring hos samtliga trafikanter. Det är förarens ansvar att framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt och polismyndighetens uppgift att övervaka att gällande lagar och regler efterlevs.

  • En uppmärksam och varsam fordonsförare ska iaktta varsamhetsreglerna i 3 kap. 14–15 §§ Trafikförordningen (1998:1276). Bland annat ska föraren hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet på platser där gående korsar vägen och där korsande fordonstrafik kan förekomma.

På bostadsgator är det ofta boende som har sin målpunkt utmed gatan som står för majoriteten av trafiken och därmed också majoriteten av hastighetsöverträdelser. Vikten av att hålla korrekt hastighet kan lyftas genom dialog i grannskapet, villaföreningen eller samfälligheten. Tillsammans kan boende i området hjälpas åt och skapa en säker trafikmiljö.

Är sikten skymd vid fastighetsutfarter eller vid vägkorsningar ska det åtgärdas genom röjning av vegetationen och inte genom sänkt hastighet. I det kommunala väghållaransvaret ingår att se till att vegetation som medför olägenheter för trafiksäkerheten tas bort. Varje enskild fastighetsägare har en skyldighet att se till att vegetationen på den egna fastigheten inte inverkar negativt på trafiksäkerheten.

Många föräldrar upplever att trafiken är en fara för deras barn och känner stark oro. Att det bor många barn på en gata är inte i sig ett skäl för trafiksäkerhetsåtgärder. Barn som vistas i trafiken ska vara i en vuxens sällskap och få lära sig att gatan inte är en lekplats.

Det är inte möjligt att bygga bort alla hastighetsöverträdelser. I slutänden är det förarens ansvar att framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt. Det är polisens uppgift att övervaka att trafikanterna följer de lagar och regler som finns.

Nej, vägmärken som föreskriver lägre hastighet än 30 kilometer i timmen har inget stöd i trafikförordningen och övervakas inte av polismyndigheten. Vissa samfälligheter och villaföreningar har satt upp skyltar med lägre hastighet på gator som de ansvarar för, men de skyltarna har ingen juridisk bärighet.

Vid centrumnära lägen och handelsområden där många oskyddade trafikanter rör sig och där det finns många målpunkter utmed gatan förekommer regleringen gångfartsområde och gågata. Dessa regleringar är ovanliga på andra platser.

Teknikförvaltningen får ofta in önskemål om hastighetsdämpande åtgärder på det kommunala gatunätet.

För att minska risken för trafikolyckor kan teknikförvaltningen bygga hastighetsdämpande åtgärder som exempelvis vägkuddar, platågupp, sidoförskjutningar eller avsmalning av en gata. Teknikförvaltningen prioriterar att bygga farthinder där de gör störst nytta, som i närheten av skolor och på platser där många fotgängare och cyklister korsar gatan. Samtidigt behöver snöröjning, renhållning och räddningstjänst kunna komma fram.

Det är inte möjligt att bygga bort alla hastighetsöverträdelser och för att det ska bli aktuellt att anlägga farthinder krävs stora trafikmängder i kombination med att hastigheten är hög i förhållande till den skyltade hastigheten och gatans standard.

Vid dåliga markförhållanden bör hastighetsdämpande åtgärder i form av gupp undvikas eftersom det kan medföra vibrationer i närliggande fastigheter då fordon passerar guppet. Likaså på gator med busstrafik bör gupp undvikas. Detta på grund av att gupp kan ge upphov till dålig arbetsmiljö för bussförarna.

De farthinder som finns på kommunens gator är byggda enligt godkända ritningar och följer de krav som finns i VGU - Vägar och gators utformning.

Av trafiksäkerhetsskäl är det inte tillåtet att sätta ut blomlådor eller andra hinder på kommunala gator. Det är endast Region Gotland i egenskap av väghållare som har tillåtelse att placera ut väganordningar på det kommunala gatunätet.

Vägmärken & skyltar

Vägmärket "Varning för lekande barn" placeras som regel endast vid skolor där barnen kan förväntas ta sig till och från skolan själva. Vägmärket kan även förekomma i anslutning till förskolor men som regel är utemiljön inhägnad och barn i förskoleåldern förväntas ha sällskap av vuxen när de rör sig i trafiken. Vägmärket används generellt inte på bostadsgator.

Framkomlighet

Teknikförvaltningen är restriktiv med att införa genomfartsförbud samt att stänga av gator. Genomfartsförbud är mycket svåra för polismyndigheten att övervaka och avstängningar innebär försämrad framkomlighet och tenderar i många fall att flytta över problemet till intilliggande gator.

Övergångsställen är en framkomlighetsåtgärd och inte en trafiksäkerhetsåtgärd. Den första förutsättningen för att det ska bli aktuellt att anlägga ett övergångsställe är att det är så mycket fordonstrafik att det blir svårt för fotgängare att ta sig över gatan utan stöd av ett övergångsställe. Vidare måste det finnas en tydlig efterfrågan att gå över just där övergångsstället är tänkt att placeras, det vill säga att det finns målpunkter på båda sidor.

Det finns ingen forskning som visar att markerade övergångsställen utan andra åtgärder leder till en minskning av antalet olyckor för oskyddade trafikanter. Övergångsställen ska därför aldrig anläggas eller behållas av trafiksäkerhetsskäl.

Det kan vara motiverat att anlägga ett övergångsställe om:

• Väntetiderna för fotgängare att korsa gatan är långa.
• Det finns en tydlig efter­frågan att gå över gatan just där, till exempel att passagen över gatan ingår i ett stråk för gångtrafik.

Ett övergångsställe kan göra det enklare för fotgängare att korsa gatan och minska väntetiden, men ökar inte trafiksäkerheten eftersom det inte påverkar fordonstrafikens hastighet.

Övrigt

Teknikförvaltningen är restriktiv med att placera ut trafikspeglar. Trafikspeglar kan försämra trafiksäkerheten då förarens uppmärksamhet riktas bort från körbanan och vägområdet. Det finns också en risk att förare tror att de ser allt, men det kan finnas trafikanter utanför spegelns räckvidd som utsätts för fara.

Trafikspeglar påverkas även av väderförhållanden som fukt, nederbörd, snö, dis och dimma. Trafikspeglar är därför ingen ersättning för goda siktförhållanden och ska endast övervägas om ingen annan lösning finns.

För att ändra eller lägga till en utfart till din fastighet eller ansluta en enskild väg mot en kommunal gata, gång- eller cykelbana behöver du ansöka om godkännande av detta hos teknikförvaltningen. Generellt tillåts en utfart per fastighet men undantag kan förekomma. Utfarten får vara max 5 meter bred. Inga åtgärder får utföras på kommunal mark före godkännande.

Om du vill ansöka om att ändra din utfart kan du skicka in en ansökan om detta till teknikförvaltningen. Bifoga relevant information och kartunderlag och skicka din ansökan till: registrator-tn@gotland.se

Tomgångskörning orsakar onödiga utsläpp och kan ge besvär med hälsan. Kommunfullmäktige i Gotlands kommun har därför fastställt att tillåten tid för tomgångskörning är en minut (1989-08-14, KF § 308).

Det innebär att om du kör på tomgång längre än en minut kan du få böter. Det är polisen som har tillsynsansvaret över kontroll av tomgångskörning.

Regeln om max en minut gäller inte om du står i bilkö eller har motorn igång för att driva exempelvis en sopbil.

Vintertid blir utsläppen extra stora eftersom motorn då ofta är kallare än vanligt. Ett enkelt tips är att använda motorvärmare så ofta du kan för att undvika att bilen är kall när du startar den.

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 mars 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00