Sök

Parkeringsstrategi

Region Gotland har flera tydliga mål där parkeringsåtgärder är ett kraftfullt verktyg. Många av dessa mål rör miljöfrågor och ett hållbart resande. Biltrafiken ska minska och cykeltrafiken och kollektivtrafiken ska öka.

Detta kräver åtgärder inom parkeringspolitiken samtidigt som Gotland måste vara tillgängligt för alla. Denna parkeringsstrategi beskriver hur Gotland ska nå målen samt vilka åtgärder som bör genomföras, både på kort och på lång sikt. I samband med framtagandet av denna parkeringsstrategi har flera workshops hållits i syfte att få input till strategin men också för att berörda parter ska få ett forum att mötas och få förståelse för varandras intressen.

Mål och visioner

  • Parkeringsplatser på allmän mark ska prioriteras i ordningen:

    1. Korttidsparkering (besöksparkering). Besöksparkering till större målpunkter ska hanteras på kvartersmark. I undantagsfall kan besöksparkering ordnas vid kantsten, då parkering på kvartersmark inte är möjligt. Reglering bör sättas så att annat utnyttjande än för besök undviks.

    2.
    Arbetsplatsparkering. Arbetsparkering ska ske på kvartersmark och bör alltid ha avgifter i linje med eller högre än omliggande områden. Cykelparkering bör alltid ligga närmare entréer jämfört med bilparkering.

    3.
    Boendeparkering. Boendeparkering ska hanteras på kvartersmark vid nybyggnation.
  • Gotland ska vara en tillgänglig region med regleringar och avgifter så att det alltid finns lediga parkeringsplatser för bil och cykel inom en radie av 400 m (bil) respektive 100 m (cykel) till målet. Under högsäsong ska tillgänglighet av
    parkeringsplatser lösas genom justeringar av regleringar och avgifter.
  • Parkeringsplaneringen ska ske på sådant sätt att hållbara transportsätt uppmuntras.
  • Byggnation av nya parkeringsanläggningar ska främst ske där byte till andra transportmedel lätt kan ske, så som till cykel och kollektivtrafik.
  • Förtätning av Visby ska ske genom att nya parkeringar byggs i parkeringshus eller under fastigheter, samt att en blandad stadsstruktur eftersträvas.
  • Samutnyttjande av parkeringsanläggningar ska alltid eftersträvas i syfte att effektivisera markutnyttjandet.
  • Alla offentliga parkeringsytor ska ha laddpunkter för elfordon samt vara förberedda för utökning av dessa platser i framtiden.
  • Alla nya cykelparkeringar på Gotland ska vara försedda med ramlåsning.
  • Parkeringsplaneringen ska genomföras på sådant sätt att en levande stadskärna i Visby eftersträvas året runt. Med detta menas att ett ökat flöde av människor i Visby stadskärna ska främjas.
  • Nyttoparkering, även kallat företagsparkering, är till för yrkesutövare som har bilen som förutsättning i sitt yrke enligt ett antal kriterier. Att förenkla parkering för näringsidkare och andra med särskilda behov av att parkera i arbetet bidrar positivt till Gotlands företagsklimat då det gynnar företagande. Målet är att fortsätta ha kvar nyttoparkering som beviljas enligt gällande kriterier.

Hela strategin finns här

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
24 januari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt