Frågor och svar
Frågor och svar om biljetter och biljettköp
Var köper jag min bussbiljett?
På gotlandskollektivtrafik.se kan du köpa alla typer av biljetter. Du kan också köpa din biljett med appen Gotlands kollektivtrafik, på Visby busstation, ombord på bussen eller hos våra biljettombud. Se mer information på sidan Så köper du din biljett.
Hur betalar jag min bussbiljett?
På Visby busstation och hos våra biljettombud betalar du med kort eller kontant. På gotlandskollektivtrafik.se kan du köpa alla typer av biljetter och betala med Swish, kort eller via internetbank. Vid köp genom appen Gotlands kollektivtrafik betalar du med Swish eller kort.
Hur använder jag en förköpt biljett?
En förköpt enkelbiljett består antingen av en QR-kod (vid förköp i webbshoppen eller i appen) eller en streckkod (vid förköp hos våra biljettombud).
Koden behöver alltid visas för biljettläsaren vid påstigning, streckkodsläsaren finns på biljettläsarens övre del.
En enkelbiljetts giltighetsperiod börjar när biljettläsaren har kvitterat inläsning av biljetten.
Önskar du förköpa periodkort (t.ex. Länskort) i webbshoppen eller i appen behöver du ha ett busskort, eftersom biljetten laddas på kortet.
Vad gör jag om min förköpta biljett inte fungerar?
Det kan tyvärr hända att din förköpta biljett inte blir aktiverad när du håller den mot biljettläsaren i bussen. Skulle detta inträffa ber vi dig att köpa din biljett på annat sätt, exempelvis med reskassa (kräver busskort).
Om du önskar återköp av den oanvända biljetten behöver du kontakta vår kundtjänst via e-post kollektivtrafik@gotland.se eller via telefon 0498-26 90 00 (vardagar kl. 7-17).
Jag har köpt biljett i appen Gotlands kollektivtrafik, men jag har inte fått biljetten
Ibland kan problem uppstå med ett biljettköp, exempelvis vid dålig mobiltäckning. Då kan det se ut som om köpet inte gick igenom. I detta fall rekommenderar vi att du avvaktar några minuter. Kolla under fliken ”Biljetter” om du har fått biljetten innan du gör ett nytt försök.
Köp gärna din biljett i god tid före avgång!
Jag har köpt biljett på gotlandbiljett.se, men jag har inte fått biljetten
Ibland kan problem uppstå med ett biljettköp, exempelvis vid dålig mobiltäckning. Då kan det se ut som om köpet inte gick igenom. I detta fall rekommenderar vi att du avvaktar några minuter. Kolla dina e-postmeddelanden om du har fått biljetten innan du gör ett nytt försök. Glöm inte titta i skräpkorgen om mejlet hamnat där.
Köp gärna din biljett i god tid före avgång!
Var kan jag köpa ett busskort?
Första gången du ska köpa någon typ av periodkort eller reskassa, köper du ett busskort som du sedan laddar med ett periodkort eller med reskassa. Busskortet kostar 20 SEK. Kortet kan laddas flera gånger.
Busskort köper du på Visby busstation eller hos våra biljettombud.
Behöver jag flera kort för olika produkter?
Du kan ladda kortet med flera produkter samtidigt, exempelvis med både ett Visbykort och reskassa.
Du som har Bussiga kortet kan ladda ditt kort med ytterligare en produkt, till exempel ett Visbykort.
Vad händer om jag tappar bort mitt busskort?
Om du har registrerat ditt busskort och tappar ditt kort, får du ett nytt på Visby busstation. Du får betala 100 SEK för det nya kortet. De pengar/resor som fanns kvar på ditt borttappade kort, förs då över till det nya kortet och det borttappade kortet spärras.
Har du inte registrerat ditt busskort ersätts det inte om du tappar bort det.
Hur registrerar jag mitt busskort?
På Mina sidor på gotlandskollektivtrafik.se kan du klicka på Lägg till busskort. Du kan när som helst logga in igen och se ditt saldo.
Hur laddar jag mitt busskort?
I appen eller på gotlandskollektivtrafik.se klickar du på Ladda reskassa. Du kan även ladda ditt busskort på Visby busstation eller hos våra biljettombud.
Hur mycket finns det kvar på mitt busskort?
I appen eller på Mina sidor på gotlandskollektivtrafik.se kan du se aktiva busskort och biljetter. Saldot visas även när du validerar ditt busskort i bussen.
Hur använder man reskassa?
För närvarande gäller en tillfällig enhetstaxa för enkelbiljetter. När du håller ditt busskort mot biljettläsaren aktiveras en enkelbiljett och motsvarande belopp dras av från reskassan. På biljettläsaren visas det återstående saldot. Observera att förinställningen är priset för en vuxen ("hel biljett"). Får du åka till rabatterat pris, så kallad halv biljett, behöver du aktivera detta. Läs mer om hur du gör under frågan "Hur kan jag resa med halv biljett på reskassa?".
Vi kan tyvärr inte återbetala reskassa. Innan du laddar ditt busskort rekommenderar vi därför att du funderar hur ofta du önskar resa. Skulle du exempelvis vilja resa sex gånger i landsbygdstrafiken räcker det att du laddar ditt busskort med 6 x 40 = 240 kronor. På det sättet blir inga pengar kvar på busskortet.
Hur kan jag resa med halv biljett på reskassa?
Är du berättigad till halv biljett och vill resa med reskassa behöver du aktivera denna funktion.
Har du redan registrerat ditt busskort? Då loggar du in på Mina sidor på gotlandskollektivtrafik.se. Klicka på ”Busskort och aktiva biljetter”. Välj det busskort du vill resa med på halv biljett (du kan ha flera busskort registrerade). Välj ”Resekortåtgärder” och klicka sedan på ”Ändra data”. I rutan där det står ”Vuxen” väljer du ”halv biljett”. Tryck sedan på ”Spara”. Från och med nu reser du med halv biljett!
Om du inte har registrerat ditt busskort behöver du göra det först. Logga in på Mina sidor, välj ”Lägg till busskort” och skriv in ditt busskortsnummer. Tryck sedan på ”Spara”. Därefter gör du som beskrivet ovan.
Hur kan flera personer resa på ett och samma busskort?
Tänker ni resa som grupp behöver ni meddela detta till chauffören när ni stiger på. Det är viktigt att ni håller busskortet vid biljettläsaren först efter att chauffören har gett sitt klartecken.
När ni har visat busskortet för biljettläsaren får ni en pappersbiljett med en streckkod på. Om ni byter buss behöver ni visa biljettens streckkod för den övre delen av biljettläsaren vid påstigning.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 5 februari 2024