Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

Driftstörningar

Nedanstående gäller endast Region Gotlands verksamheter.

Driftstörningar utanför kontorstid

Som användare i verksamheten vid driftstopp i TakeCare utanför kontorstid:

  1. Försök att starta TakeCare från annan dator.
  2. Kontrollera om det går att nå andra program på datorn.
  3. Kontrollera om TakeCare läskopia är aktiv.
  4. Kontrollera om det finns meddelande i mailen om pågående driftstörning/driftstopp.
  5. Finns det inget meddelande om pågående driftstörning/driftstopp - Gör en felanmälan till Digitaliseringsenhets beredskapsnummer enligt rutin i Docpoint: STY-10702-v.6.0 Driftstörning och driftstopp i TakeCare utanför kontorstid (endast Region Gotlands verksamheter)

Varje enhet ska enligt beslut i ledningsgruppen ha skriftliga rutiner för hur verksamheten bedrivs vid driftstopp.

Läskopia

Läskopia TakeCare är en kopia av TakeCares produktionsserver som kan användas vid ett eventuellt driftstopp. TakeCares produktionsserver kopieras med jämna mellanrum till Läskopia TakeCare. I läskopian kan användaren läsa patientjournalerna men inte lägga till ny information. Användaren loggar in med sitt befintliga användarnamn och lösenord. Läskopia TakeCare startas med en särskild ikon på skrivbordet eller från Start-menyn.

Kopieringstiderna för läskopian
4 ggr/dygn, c:a-tider: 12:40, 18:40, 00:40 och 06:40

SAM (Säker Anslutning Multiaccess)

SAM används när det är driftavbrott på kommunikationen till Stockholm och vi därför inte kan nå TakeCare. Det du bör göra är att först konstatera att TakeCare inte fungerar på en annan dator. För att starta SAM måste du kunna nå internet. När du sedan arbetar via SAM så kommer du inte åt sådant som är på gotländska intranätet. Nätskrivare, Groupwise eller din hemkatalog på nätet är exempel på sådant du inte kommer åt.
Skrivare som enbart är ansluten till den dator som du har SAM på, det vill säga så kallad lokal skrivare, fungerar. Skriv in sökvägen sam.sll.se Det är viktigt att du verkligen skriver in med stora och små bokstäver både i användarnamn och lösen

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Saknar du specifika kontaktuppgifter kan du alltid ringa eller skicka e-post så hjälper vi dig att nå rätt person eller verksamhet.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
14 mars 2024