Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

HSF inför e-kallelser i appen Alltid öppet

Bild på smarttelefon och dator som är på Alltid öppets webbplats

Bild på smarttelefon och dator som är på Alltid öppets webbplats

Under 2024 kommer hälso- och sjukvården att börja med e-kallelser i appen Alltid öppet, där det även kommer att finnas en meddelandefunktion. Målet är att utöka utbudet av digitala tjänster till invånarna samt effektivisera användningen av vårdens resurser genom utökandet av digitala tjänster.

Införandet kommer att ske stegvis i ett projekt under året på mottagningarna på Visby lasarett och psykiatrin samt på vårdcentralerna i egenregi. Endoskopimottagningen är först ut och förberedelsearbete pågår just nu. Övriga mottagningar kommer att påbörja arbetet i höst. Projektet har en webbplats. Ett bildspel som kan användas på APT kommer att finnas tillgängligt efter sommaren.

Införandet är en del i förvaltningens förverkligande av den nationella målbilden 1177 som bland annat innebär:

  • 1177 är Sveriges samlingsplats för invånarens hälsa, vård, omsorg och tandvård.
  • Digitalt när det går fysiskt när det behövs
  • Invånaren är en aktiv medskapare

I väntan på nytt huvudjournalsystem har hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat att under tiden erbjuda invånarna motsvarande nytta via Alltid öppet.

Enklare för invånare och vården

- E-kallelser innebär att kallelserna blir mer tillgängliga för invånarna på Gotland. Den meddelandefunktion som kopplas till kallelsen innebär även att kontakten med sjukvården förenklas. För vården finns vinster att göra då processen att kalla patienter till besök och undersökningar blir enklare och snabbare, säger projektledare Lina Jacobsson.

Klicka på den här länken för att gå till projektets hemsida med aktuell om införandet av e-kallelse och meddelandefunktion i appen Alltid öppet

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 maj 2024