Beställningssystem Visma webSesam (VwS)
Hjälpmedelscentralen har infört Visma webSesam (VwS) som nytt beställningssystem. Alla som beställer någon typ av hjälpmedel, som exempelvis nutritionsprodukter, inkontinensskydd, trygghetslarm, madrasser och rörelsehjälpmedel, behöver gå över till det nya beställningssystemet.
Varuförsörjningens produkter är kvar i Websesam. Hjälpmedelsprodukterna kommer att finnas parallellt i det gamla och nya systemet till efter sommaren 2025. I höst försvinner produkterna från Varukatalogen i Websesam och kommer därefter bara att finns under Sortimentskataloger i VwS.
Så här kommer du igång
Du kan börja använda VwS direkt. Om du känner att du först vill delta i en digital genomgång finns det flera tillfällen, se längre ner på sidan.
Interna användare
Region Gotlands medarbetare hittar VwS på Insidan (intranätet). Du kan lägga till programmet i ikonen System. Du som har behörighet att se Websesam i Portalen hittar även systemet där. VwS kräver inloggning.
För Region Gotlands medarbetare är användarnamnet det som det du använder när du loggar in i datorn. Om du inte vet vad du har för lösenord, klicka på länken Glömt lösenord så får du ett mejl med lösenordet. Om detta inte fungerar, mejla websesam@gotland.se
Externa användare
För externa medarbetare är användaruppgifterna samma som till Websesam.
Se manual i Visma webSesam
Manualen är under utveckling men de viktigaste funktionerna finns redan idag. Du hittar den i VwS under Mer…/Mer information/Manual för förskrivare och beställare av hjälpmedel.
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Saknar du specifika kontaktuppgifter kan du alltid ringa eller skicka e-post så hjälper vi dig att nå rätt person eller verksamhet.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 30 september 2025