Sök

Resultat och kvalitet

Region Gotland har verksamhetens mottagare i fokus och skapar värde och kvalitet tillsammans med dem vi är till för. Alla bolag, förvaltningar och verksamheter inom Region Gotland ska ha ett systematiskt kvalitetsarbete. Det är viktigt att de skattepengar som Region Gotland förvaltar används på rätt sätt och till rätt saker.

Vår definition av kvalitet inom Region Gotland är följande:

Kvalitet är att tillgodose behov, både uttalade och underförstådda, och infria realistiska förväntningar hos kunder, medarbetare och uppdragsgivare.

För att kontrollera att verksamheterna håller den kvalitet som krävs gör Region Gotland regelbundet kvalitets- och resultatundersökningar. Vi följer upp och jämför våra resultat både med oss själva och andra över tid i vår strävan efter att ständigt utveckla och förbättra. Kvalitetsmätningarna är till hjälp när regionens politiker och tjänstepersoner ska besluta om prioriteringar och förbättringar i verksamheten.

På den här sidan har vi samlat länkar till officiell statistik kring Region Gotlands verksamhet och till andra jämförelser.

Kommunens kvalitet i korthet – KKiK

KKiK är ett nationellt projekt där Region Gotland är en av deltagarna. Projektet leds av Sveriges kommuner och regioner i samarbete med Rådet för kommunala analyser. Årligen genomförs mätningar och insamling av nyckeltal inom många av kommunens verksamheter. Mätningarna ger en bild av Region Gotlands verksamheters kvalitet utifrån ett medborgarperspektiv. Vi använder resultat av mätningarna som en del i vår styrning och verksamhetsutveckling och jämförs med andra.

Cirka 170 kommuner mäts i tre mätområden:

  • Barn och unga
  • Stöd och omsorg
  • Samhälle och miljö

Resultatet redovisas i Kolada som är en statistikdatabas. Efter varje fråga eller påstående finns en färgad ruta, där siffran anger Region Gotlands resultat och färgen anger om vi, i jämförelse med de deltagande kommunerna, är bland de 25 procent bästa (grön), bland de 50 procent i mitten (gul), eller bland de 25 procent sämsta (röd).

Medborgarundersökning

Medborgarundersökning, som genomförs av Statistiska centralbyrån (SCB), är en attitydundersökning där medborgare får tycka till om sin kommun och dess verksamheter. Några av de områden som undersöks är skola och omsorg, boende och boendemiljö, trygghet i samhället, jämlikhet och integration samt förtroende.

På Gotland görs mätningen vartannat år. Mätningen sker under hösten och resultaten finns tillgängliga efter årsskiftet. Från och med 2021 har SCB:s medborgarundersökning gjorts om med en ny design. Bland annat har frågorna fått nya svarsskalor och den övre åldersgränsen har tagits bort helt så alla över 18 år har möjlighet att ingå i urvalet.

Servicemätning: Kontakt med Region Gotland via telefon eller e-post

Servicemätningen är en undersökning och ett verktyg för att få en samlad nulägesbild av upplevd service i kontakt med Region Gotland via telefon eller e-post. Syftet med undersökning är att se vår egen utveckling när det gäller service och bemötande. Resultatet går att jämföra med andra deltagande kommuners resultat.

Inom Region Gotland genomförs undersökningen vartannat år. Under en begränsad period blir medborgare kontaktade efter de varit i kontakt med regionen via telefon eller e-post för att svara på hur bemötandet, tydligheten och enkelheten upplevdes i kontakten.

Våren 2022 lanserade Sveriges kommuner och regioner ett nytt koncept för att mäta invånarnas upplevelse av service och bemötande i kontakt med sin kommun. Förändringen innebar bland annat att resultaten nu mer genererades av riktiga medborgare och deras upplevelse i kontakt med Region Gotland och inte av fiktiva medborgare, som tidigare.


Insikt: Servicemätning av myndighetsutövning

I första hand mäts servicen för gruppen företagare, men kommunerna har även möjlighet att mäta hur nöjda privatpersoner, ideella föreningar och offentliga organisationer är.

En enkät skickas till kunder (företagare, privatpersoner med flera) som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret. Sex myndighetsområden mäts: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Enkäten innehåller 40 frågor; Tre NKI-frågor (nöjd-kund-index), 11 bakgrundsfrågor, 3 öppna frågor samt 23 frågor kopplade till sex serviceområden – information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) offentliggör i april året efter mätåret de nationella resultaten samt kommunrankingar för gruppen företagare i en så kallad "Öppna jämförelser företagsklimat".

Hälso- och sjukvårdsbarometern

Hälso- och sjukvårdsbarometern är en årlig nationell undersökning med syftet att fånga befolkningens attityder till, förtroende för och uppfattning om svensk hälso- och sjukvård. Undersökningen riktar sig till alla individer 18 år och äldre, som är folkbokförda i respektive region.

Att följa upp befolkningens förtroende, upplevelse av tillgång till sjukvård och inställningar i olika frågor är en viktig del för att kunna föra en demokratisk dialog och identifiera förbättringsområden. Undersökningen genomförs i samtliga regioner och arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner.

På Gotland görs mätningen varje år genom att ett nationellt gemensamt frågeformulär används bestående av tio frågor om hälso- och sjukvår¬den samt fyra bakgrundsfrågor om respondenten. Undersökningen genomförs med en så kallad mixad datainsamlingsmetod där svar samlas in både via digital webbenkät och telefonintervjuer.

Resultaten redovisas dels i en rapport som Sveriges Kommuner och Regioner sammanställer samt i databasen Vården i siffror.

Mer om kvalitet och resultat i våra verksamheter

Skola och utbildning

På sidan Region Gotland som skolkomun hittar du bland annat resultat och måluppfyllelse och barn- och elevtal.

Hälso- och sjukvård

Aktuell statistik från hälso- och sjukvården samt från kvalitetsregister hittar du på sidan Hur går det för vården.

Socialtjänst

Socialtjänsten har kvalitetsgarantier för de insatser som utförs. Kvalitetsgarantierna hittar du under respektive insats, till exempel om du söker på hemtjänst.

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 april 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00