Trygghetslarm
Via trygghetslarmet kan du kalla på hjälp dygnet runt om du ramlar, blir hastigt sjuk eller får akut behov av stöd.
Ansökan
Du ansöker om trygghetslarm vid socialförvaltningens myndighetsavdelning. Som anhörig eller närstående kan du anmäla behov av ett larm.
Ansökan eller anmälan görs via vår e-tjänst Stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen. I e-tjänsten kan du välja att skriva ut och fylla i en blankett om du hellre vill det.
Du blir därefter kontaktad av en biståndshandläggare som tillsammans med dig utreder ditt behov av stöd och hjälp.
Du som är 75 år eller äldre kan ansöka om trygghetslarm utan behovsprövning utifrån vissa förutsättningar, se Förenklad ansökan om serviceinsatser.
Trygghetslarmet består av en larmklocka och en trygghetstelefon. Larmet kan användas inomhus i din bostad.
Larmklocka
Du bär den bäst runt handleden eller i ett band runt halsen. När du trycker på knappen går en signal automatiskt till larmcentralen som bevakar samtal dygnet runt. Larmklockan är vattentät och det går bra att diska och duscha med den.
Trygghetstelefon
När du larmar ringer personalen vid larmcentralen dig och du kan berätta vad som hänt. Du behöver inte lyfta luren då trygghetstelefonen har en högtalarfunktion.
Om larmcentralen inte får kontakt med dig ringer de alltid på din vanliga telefon. Om du inte svarar åker personal hem till dig. Om det behövs kommer personal hem till dig oavsett tid på dygnet.
Digitalt lås till ytterdörren
För att kunna få hjälp med trygghetslarm behöver utförare av hemtjänst hantera nycklar till din bostad. Ett så kallat duolås monteras i din befintliga låscylinder. Du använder din vanliga nyckel men hemtjänsten kan öppna din dörr med en digital nyckel.
Avgift trygghetslarm
Avgiften för trygghetslarm är 350 kronor per påbörjad månad.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 14 oktober 2024