Nätverksmöten
Alla som har kontakt med individ- och familjeomsorgen kan bli erbjudna eller be om att få ha ett nätverksmöte.
Nätverksmöten är ett sätt att ta till vara individens egen kraft. Med stöd av nätverket går det att skapa de förändringar som individen vill ha.
Vi jobbar enligt Signs of Safety.
Vad är ett nätverksmöte?
Ett nätverksmöte är ett möte där du tar hjälp av ditt nätverk för att exempelvis lösa ett problem eller en svår situation. Ett nätverk kan bestå av betydelsefulla personer i din närhet, så som familj, släkt, vänner, arbetskamrater och professionella kontakter.
Ett nätverksmöte kan vara till hjälp när det privata nätverket och professionella behöver förbättra sitt samarbete eller dela information, tankar och idéer.
Hur går ett nätverksmöte till?
Du, din handläggare och en mötesledare bestämmer i förväg syftet med mötet och vilka som ska bjudas in. För att alla ska få samma information måste du godkänna att sekretessen hävs under nätverksmötet.
Under mötet kommer alla att få möjligheten att komma till tals, ställa frågor och hitta gemensamma vägar till en förändring. Vi har därför avsatt ordentligt med tid (cirka två-tre timmar) för att i lugn och ro kunna diskutera frågorna.
Mötet leds av två opartiska mötesledare som har tystnadsplikt.
Kan alla vara med på ett nätverksmöte?
Alla behöver inte tycka lika för att en ska kunna ha ett nätverksmöte. Ibland kan det finnas konflikter inom nätverket och du kan känna en oro inför att samla alla.
Mötesledarnas uppgift är att leda nätverksmötet så att alla inbjudna har fokus på att hitta gemensamma lösningar och alla får säga vad de tycker.
Det är viktigt att du känner dig trygg under mötet och en central del i mötesledarens arbete är att försöka skapa förutsättningar för detta.
Har du någon i ditt nätverk som har svårt att vara med i rummet går det bra att vara med digitalt .
Hur gör jag om jag vill ha ett nätverksmöte?
Prata med den person inom individ- och familjeomsorgen som du har kontakt med så får du veta mer.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 september 2024