Kontaktperson för barn och ungdom
Det finns barn och ungdomar som behöver en extra vuxen i sitt liv. Då kan de få en kontaktperson.
Vad är en kontaktperson?
Det kan vara olika saker som gör att ett barn behöver en extra vuxen i sitt liv. En kontaktperson träffar barnet en eller ett par gånger i veckan, eller mer sällan. Den vuxne finns där som en förebild, någon som lyssnar, stöttar och inspirerar.
Inget barn är det andra likt. Därför behövs alla typer av kontaktpersoner i olika åldrar och med olika bakgrund, intressen och erfarenheter.
Det är också olika hur länge barnet behöver en kontaktperson.
Hur blir jag kontaktperson?
Om du är intresserad av att bli kontaktperson så bjuds du in till ett informationsmöte.
Efter mötet gör vi en utredning för att ta reda på om du har de förmågor och resurser som krävs för att ta hand om någon annans barn.
Innan utredningen påbörjas inhämtas registerutdrag från polisens misstanke-och belastningsregister, socialregister, Kronofogden och Försäkringskassan. Denna kontroll genomgår alla som vill bli kontaktperson, även du som känner barnet sedan tidigare.
Det viktigaste är att barnet får komma till en kontaktperson som passar barnets behov.
Stöd och ekonomisk ersättning för kontaktperson
Som kontaktperson kan du alltid vända dig till oss på familjehemsteamet för att få råd och stöd i din roll.
Du får också en ekonomisk ersättning som delas upp i två delar, omkostnad och arvode. De följer de rekommendationer som finns från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Omkostnadsdelen ska täcka utgifter för det ni gör tillsammans. Arvodesdelen är en beskattningsbar ersättning du får för det uppdraget som kontaktperson.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 14 oktober 2024