Sök

Kulturplan – lättläst

Kulturplanen berättar hur Region Gotland ska jobba med kultur de kommande fyra åren. Den gäller åren 2025 till 2028.

Konst, musik, teater och annan kultur
är viktigt för Gotland.
Kulturen gör att fler vill bo på Gotland
och besöka Gotland.

Att ta del av kultur och att skapa själv
gör våra liv bättre.
Genom kulturen möts vi
och kan prata om viktiga saker.
Det gör samhället starkare.

Region Gotland kan hjälpa dem
som skapar eller ordnar kultur.
Men det är väldigt viktigt
att konsten och kulturen är fri.
Politiker får aldrig bestämma
över innehållet i en film, bok, spel,
teaterpjäs eller liknande.

Alla som bor på Gotland
ska ha möjlighet att ta del av kultur
och att skapa själv.
Det ska finnas kultur över hela ön.

Det är viktigt att det finns bra lokaler
för att ordna konserter, föreställningar
och annan kultur.

I Kulturplanen kan du läsa
hur Region Gotland ska jobba med kultur
under åren 2025 till 2028.

Kulturplanen har tio mål.
Alla som får pengar av Region Gotland
för att jobba med kultur
ska jobba mot målen i Kulturplanen.
Region Gotland ska varje år undersöka
vad som gjorts för att nå målen.

De tio målen är:

  • Stärka svaga områden

Det gäller just nu områdena
dans, konst, slöjd och form.

  • Fler lokaler för kultur

Särskilt viktigt är lokaler där barn och unga
kan skapa och möta kultur.

  • Stötta dem som skapar kultur

De som jobbar med kultur
ska få hjälp och stöd av regionen.

  • Mer kultur för barn och unga

Det ska bli lättare för barn och unga
att skapa själva och ta del av kultur
i skolan och på fritiden.

  • Kulturen ska nå nya grupper

Kulturen ska finnas där människor är.
Kulturen kan nå nya grupper
till exempel genom samarbete med sjukvården.

  • Fler röster ska höras

Fler grupper ska få vara med och bestämma.
Till exempel personer med funktionsnedsättning,
och personer som är nya i Sverige.

  • Kulturen ska hjälpa demokratin

Genom kultur kan vi mötas, lära oss saker
och samtala om viktiga frågor.

  • Planera miljön vi lever i

Genom konst och arkitektur kan vi skapa
bra och trivsamma miljöer att leva i.

  • Mer stöd till kultur-företag

Det ska vara lätt att driva företag
inom kultur på Gotland.

  • Kulturen kan göra samhället bättre

Grupper och personer som jobbar med kultur
behöver tänka på klimat och miljö.

Kontakta oss

Region Gotland

Vi guidar dig rätt – kontakta regionupplysningen via knappval 9. Tänk på att inte skriva personnummer eller känsliga personuppgifter när du kontaktar oss via e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 december 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt