Grundskola – lättläst
Grundskolan är tio år.
Barn i Sverige börjar skolan
det år de fyller sex år.
Första året kallas förskoleklass.
Sedan fortsätter grundskolan
med årskurs 1 till 9.
Före och efter skoldagen
kan barnet vara på fritids.
Fritids är för barn mellan 6 och 12 år.
Det finns 35 grundskolor på Gotland.
Av de hör 31 till Region Gotland.
De andra är friskolor
som ägs av företag eller föreningar.
Om du vill att ditt barn ska gå i en friskola
måste du prata direkt med skolan.
De har egna köer.
Kontakta oss
Region Gotland
Vi guidar dig rätt – kontakta regionupplysningen via knappval 9. Tänk på att inte skriva personnummer eller känsliga personuppgifter när du kontaktar oss via e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2 februari 2024