Att elda utomhus – lättläst
Det är viktigt att elda på rätt sätt.
så elden inte sprider sig
och att inte giftiga ämnen
kommer ut i luften.
När vi eldar kommer det ut
olika ämnen i luften.
Vissa ämnen är giftiga.
Därför finns det regler att följa.
Det är till exempel förbjudet
att elda upp dina sopor.
Men du kan elda skräp från trädgården
om röken inte stör dina grannar.
När du eldar utomhus
måste du också vara försiktig
så att det inte börjar brinna.
Du kan ringa en telefonsvarare
som säger om du får elda
eller om det är förbjudet.
Numret är: 0498-20 38 00
Kontakta oss
Region Gotland
Vi guidar dig rätt – kontakta regionupplysningen via knappval 9. Tänk på att inte skriva personnummer eller känsliga personuppgifter när du kontaktar oss via e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 17 april 2025