Piano
I ämnet pianospel lär du dig att spela piano med rätt teknik för att på bästa sätt kunna uttrycka dig i musiken.
Du träffar din pianolärare en gång i veckan. Vi spelar i olika stilar både efter noter och på gehör. I samråd med läraren köper du en pianospelbok.
Undervisningen är individuellt upplagd och möjlighet finns att lära sig spela solo, ackompanjera, spela på gehör eller spela efter noter, efter ackordsanalys eller fullt noterat. Man kan lära sig lite av allt detta eller välja att inrikta sig, beroende av intresse.
För att spela piano behöver du ha ett instrument att öva på hemma. Pianot kan vara akustiskt eller ett elpiano med anslagskänsla och pedal. Kulturskolan har ett begränsat antal pianon för uthyrning som du kan hyra upp till två terminer.
Ibland samlar vi eleverna för att spela tillsammans till exempel i tangentorkester eller med andra instrument.
Om behov och intresse finns försöker vi ordna pianospel i grupp med fokus på integration. Sådan undervisning är i så fall avgiftsfri.
Undervisningens innehåll och upplägg
Steg 1 Nybörjare
Eleverna får en första introduktion till pianospelet, instrumentet och
de musikaliska begreppen. De första lektionerna/terminerna kan
innehålla följande moment:
- Undersöka pianot - tangenter svarta/vita, mekanik, pedal, mörkt/ljust,
första tangentnamnen; t ex ”hitta alla D” - Handställning och sittställning
- Numrera fingrar och ev. spelas de första melodierna efter
fingernummer. - Spela enkla, kända melodier. Gärna sång till.
- Härmning, korta övningar på 1-3 toner.
- Rita G-klav och F-klav och några noter i notlinjesystemet
- Skriva och känna igen helnot, halvnot och fjärdedelsnot
- Improvisation på givna tangenter till lärarkomp.
- Klappa och härma enkla rytmer på fjärdedelar och åttondelar
Man kan - särskilt med yngre elever - leka med rytmer på olika sätt,
tex genom att para ihop en rytm med ett ord eller med hjälp av music
mind games kort spela kort med notvärdena. För förankring av rytmen
i kroppen kan man gå en puls eller göra olika rörelser rytmiskt.
Steg 2 Fortsättning
- Mer arbete med elevens musikaliska uttryck (detta moment bör
finnas med från början). - Mer fokus på eget skapande, tex: skriva egna texter till övningarna i
böckerna, hitta på melodi till en given rytm, utforska klanger… - Uppmuntra samspel med andra elever.
- Utveckla teknikövningsmomentet i lektionen.
Inspirera eleverna genom olika musikaliska förebilder. Man kan:
- Uppmuntra eleverna att medverka eller bara lyssna på en
Kulturskolekväll, där hen kanske får höra elever som spelat längre och
på så sätt hitta förebilder. - Vid något lektionstillfälle spela för sin elev. Gärna, om möjligt,
presentera lite olika genrer, samt de olika roller en pianist kan ta
(solist, ackompanjatör…). - Ta eleverna till konsert med en duktig pianist en gång per läsår.
Träna eleven att reflektera över sitt spelande. Ställ uppföljande
frågor; tex:
- Vad vill du utveckla?
- Vill du spela tillsammans med andra?
- Fungerar det att spela hemma?
- Vad var bra förra terminen? Vad tycker du om att göra?
Fyll i ett papper/förväntansdokument på en lektion, i början av en
termin.
Steg 3 Fördjupning eller breddning
- Eleverna kan prova att byta lärare under en period och få
genrebredd eller fördjupning. - Samspela med andra åtminstone en gång/läsår; ackompanjera, leda
eller stötta med stadig puls. - Teoretisk och teknisk fördjupning: mer kunskaper om harmonik och
– rent speltekniskt – även skalor och ackord. - De elever som spelat mest noterat får pröva mer ackordspel och de
elever som spelat mest ackordspel/gehörsbaserat får mer övning i
notläsning. Hur mycket beror av elevens intresse, men någon
kännedom om det ”ovana” är lämpligt!
Efter Kulturskolan
Intresserade elever får hjälp att hitta vägar för fortsatt musikalisk
utbildning.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 31 januari 2024