Sök

Brassinstrument

Brassinstrument, även kallade mässingsinstrument eller bleckblåsinstrument, är en familj med många instrument i olika storlekar.

Vi erbjuder undervisning på följande bleckblåsinstrument: trumpet, kornett, valthorn, trombon, tuba, alt- och tenorhorn.

Trumpeten och kornetten

Trumpeten och kornetten är familjens minsta instrument. Dessa instrument spelar oftast melodin i en blåsorkester. Förr i tiden använde man trumpeten för fanfarer och signalgivning.

Valthornet

Valthornet har en rund vacker form och en mjukare, dovare klang än trumpeten. Används ofta i filmmusik vid romantiska partier.

Trombonen

Trombonen har ett drag istället för ventiler. Draget har sju olika lägen vilket gör det möjligt att spela alla olika toner. Trombonen är ett vanligt instrument i både klassisk och populärmusik.

Tuban

Tuban är det största av familjens instrument och spelar oftast basstämman i orkestern. Tuban är ett maffigt instrument som spelar melodierna mörkast av alla!

Alt- och tenorhorn

Alt- och tenorhorn har samma form som tuban men är mindre. Utmärkta instrument att starta på.

Det finns många brassinstrument att välja på. Är du osäker på vilket instrument som passar just dig, sök då "Brassinstrument - ej specifikt val" i anmälningsverktyget. När du sedan fått plats på kulturskolan provar vi ut vad som passar dig bäst.

Samtliga instrument finns i mån av tillgång att hyra på kulturskolan.

Undervisningens innehåll och upplägg

Grunder utvecklas genom övning och lek – och i möjligaste mån utifrån elevernas förutsättningar och intressen. Eleven är ännu i ”Prova på”-fas.
Oftast handlar det här om yngre elever, men i vissa fall kan även äldre vara i ”nybörjarsteget”. Då behöver metoderna anpassas mer individuellt.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Få ton, andning
Hur man håller/hanterar sitt instrument
Kunna spela/läsa melodier med 5 toner, samspel
Enklare gehörsspel.
Övningsrutiner
Lekfull musikteori. Prova på improvisation.
Utforska instrumentets möjligheter på ett lustfyllt sätt.
Erbjuda möjlighet att spela inför publik.

Eleven känner att den hittat rätt uttrycksform och börjar ha realistiska mål med sitt utövande. Efter ett tag i steg 2, och med viss kontinuitet härifrån, är det viktigt att visa på förebilder, kanske i undervisningssituationer tillsammans med äldre elever, eller i form av besök på konserter, föreställningar eller andra evenemang. Uppföljande samtal för reflektion initieras av lärarna. Den här perioden kan för många vara ganska lång.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Utöka tonförrådet. Spela melodier med större omfång och mer avancerade rytmer.
Utveckla notläsning. Samspel – erbjuda kontinuerligt samspel i orkestrar mm.
Gehörsspel med både kända och okända låtar.
Tydliggöra övningsrutinen med t ex uppvärmning, andningsövningar och tonbildning.
Uppspel

Mer avancerade utmaningar eller uppgifter som gärna ligger lite längre ifrån elevens normala utövande eller bekvämlighetszon. Eleven uppmuntras i högre grad att ta egna initiativ som sedan stöttas av läraren. Eleven får möjlighet att
mer kontinuerligt reflektera över sin egen utveckling och sina resultat.
Studiebesök i grupp erbjuds på någon kulturinstitution eller annat professionellt sammanhang.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Fördjupning som t ex kan innebära större musikteoretisk insikt. Bekanta sig med olika genrer och ytterligare metoder för att utvecklas speltekniskt.
Fortsatt fokus på samspel.

Prova nya uttrycksmedel, genrer eller mer udda eller kvalificerade gruppsammanhang. PRAO/Praktik på någon kulturinstitution eller annat
professionellt sammanhang. Eleven erbjuds en skriftlig individuell utvecklingsplan.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Fördjupning inom olika genrer, genom särskilda kurser såsom barockmusik, jazz, improvisation, folkmusik, musikteori, komposition, låtskrivande;
i den utsträckning det är möjligt med Kulturskolans egen lärarkompetens - eller i form av hjälp att knyta externa kontakter.

Undervisningen läggs i hög grad upp utifrån elevens egen motivation och behov. Om möjligt startas kurser utifrån behov och önskemål. Eleven uppmuntras att söka sig till alternativa lärare eller andra utvecklande
sammanhang, t.ex. utifrån genre. Individuellt mentorskap hos någon yrkesutövande, t.ex. från Gotlandsmusiken eller Länsteatern.

När du spelar blåsinstrument kan det innebära:

Fördjupning inom olika genrer, genom särskilda kurser såsom barockmusik, jazz, improvisation, folkmusik, musikteori, komposition, låtskrivande;
i den utsträckning det är möjligt med Kulturskolans egen lärarkompetens - eller i form av hjälp att knyta externa kontakter.

Relaterad information

Kontakta Region Gotland

Carina
Carina Nyström Ahlin
Trumpet, kornett, althorn, trombon, baryton, klarinett, gitarr. Ansvarig för uthyrning och reparationer.
Åsa Ö
Åsa Österdahl
Horn, trumpet, baryton, trombon, bastuba, piano, sång, kör, orkester, klassundervisning
Kulturskolan Gotland

Säves väg 10A, Visby

Kulturskolan Gotland, 621 82 Visby

Kulturskolan finns på facebook:
www.facebook.com/kulturskolan.gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
15 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00