Boil the water – contaminated drinking water within the Visby water supply area
Boil the water – recommendation
Spara vatten
Nu spolas vattenledningssystemet i Visby med omnejd och det går åt mycket vatten. Vi måste hjälpas åt att spara vatten.
- Spola inte vatten i onödan.
- Duscha kort.
- Bada inte.
- Fyll disk- och tvättmaskiner innan du kör dem.
- Diska inte under rinnande vatten.
Här kan du läsa fler bra tips om hur du kan spara vatten
Uppdaterad lägesbild torsdag 7/12 klockan 09:55
- Spolningen av vattenledningssystemet fortgår.
- Spara på vattnet. Det går åt mycket vatten och vi måste hjälpas åt att spara på vattnet så att spolningsarbetet kan fortsätta enligt plan och att vattenreserverna kan fyllas på.
- Spara vatten genom att exempelvis inte spola vatten i onödan, duscha istället för att bada, diska inte under rinnande vatten och fyll disk- och tvättmaskiner innan du kör dem.
Här kan du läsa fler bra tips om hur du kan spara vatten - Uppmaningen kvarstår att allt kranvatten ska kokas innan det kan drickas eller användas till matlagning.
- De områden som berörs av kokrekommendationen och uppmaningen att spara vatten är Visby, Vibble, Västerhejde, Själsö, Brissund, Väskinde, Tofta, Västergarn och Eskelhem.
- I samband med spolningen av vattenledningssystemet kan avlagringar lossna och synas i vattnet inomhus. Du kan då öppna kranen och låta vattnet spola ordentligt tills vattnet blir klart igen. Det är ofarligt att använda vattnet. Följ kokrekommendationerna i övrigt.
- Provsvaren visar att bakterien Clostridium perfringens minskat i vattenledningssystemet sedan vattentäkten i Langs Hage stängdes. Provtagning fortsätter i vattentäkten och i vattenledningsnätet.
Angående sms-tjänst, övrig provtagning, nödvatten och fortsatt krisledningsarbete
- Om du vill säkerställa att du kan nås av regionens sms-tjänst om VA-driftsstörning, behöver du gå in och registrera dig på Region Gotlands e-tjänst för att få sms vid VA-driftsstörningar
- Utskick via SMS är ett komplement och en riktade information vid driftstörning för vatten och avlopp.
- Det finns fortfarande ingen indikation på att vattenledningsnätet utanför berörda områden är påverkade eller att egna brunnar är berörda.
- Vattenprover skickas till fastlandet för att avlasta vattenlaboratoriet i Visby därav tar det extra tid innan provsvar.
- Vattenprover för privata brunnar kommer inte att kunna tas och därmed är Region Gotlands e-tjänst för vattenprover stängd tills vidare. För den som önskar genomföra privata vattenprov finns olika aktörer på fastlandet att använda för analyser.
- Bedömningen är att så länge det finns tillgång till kommunalt vatten som går att koka kommer regionen inte att placera ut nödvattentankar till allmänheten.
- Lasarettet och 1177 uppger att de inte sett någon ökning av akuta besök på grund av dricksvattensituationen.
- Region Gotlands krisledningsarbete fortsätter.
Visby dricksvattenområde omfattar:
- Visby
- Vibble
- Västerhejde
- Själsö
- Brissund
- Väskinde
- Tofta
- Eskelhem
- Västergarn
Delar av Västergarn får sitt vatten från Visby, andra delar av Västergarn får vatten från bräckvattenverket från södra Gotland. För att undvika fel och missförstånd har vi valt att gå ut med information till alla som bor i Västergarn.
Viktiga länkar
Livsmedelsverkets rekommendation kring kokning av dricksvatten och faktablad på andra språk.
Om du har hälsorelaterade frågor ring 1177 eller läs på https://www.1177.se/
Vid livshotande tillstånd ring 112
Kontakt
Frågor från allmänheten hänvisas till teknikförvaltningens kundtjänst:
Telefon: 0498-269000 (knappval 2)
E-post: kundtjanst.teknikforvaltningen@gotland.se
Chatta med teknikförvaltningens kundtjänst
Presskontakt
Är du journalist kontakta pressekreterare Petra Jonsson, e-post: petra.jonsson@gotland.se eller telefon 0737-658000.
Så här informerar Region Gotland
När en rekommendation om att koka vattnet beslutas skickas ett myndighetsmeddelande ut i regionens beredskapskanal P4 Gotland. De lokala nyhetsmedierna får information som de kan publicera i sina kanaler. Information går även ut via krisinformation.se och Länsstyrelsen Gotland.
Information går ut via Region Gotlands informationskanaler:
- www.gotland.se
- Region Gotlands sociala medier som Facebook och Instagram
- Digitala skärmar och affischering
Som ett komplement kan ett sms gå ut för att kunna nå ut till så många som möjligt.
Här kan du läsa mer olika varningssystem och hur de används.
Vanliga frågor och svar
Nedan hittar du frågor och svar på de vanligaste frågorna