Så här arbetar vi på Terra Novaskolan
På Terra Novaskolan ska alla barn känna att de har en plats. Vi lägger stor vikt vid att alla elever ska känna sig trygga och trivas på skolan. Vi arbetar för att alla elever ska utvecklas så långt som möjligt och att de elever som behöver extra stöd ska få rätt hjälp så tidigt som möjligt.
Terra Novaskolans profil
Terra Novaskolan är en skola för alla. Det betyder att alla elever, oavsett förutsättningar, ska få en trygg skola och stöd och hjälp utifrån sina behov. Vi lägger stor vikt vid ett gott elevvårdsarbete och arbetar för att alla elever ska få den anpassning hon eller han behöver. Därför har vi två specialpedagoger på skolan. Vårt mål är att ALLA elever ska nå målen. Vi har ett väl fungerande elevvårdsteam och ett gott samarbete med föräldrar/vårdnadshavare. Så fort vi misstänker att en elev inte kommer att nå målen samlas vi runt eleven och gör ett åtgärdsprogram.
Terra Novaskolan är en hälsofrämjande skola. Vi vill att alla barn ska bli hälsomedvetna och utveckla en sund livsstil och en lust att röra på sig. Det betyder bl a att vi arbetar aktivt på olika sätt med att öka elevernas medvetenhet runt kosten. Vi har ett eget tillagningskök och varje dag finns ett fräscht salladsbord i matsalen. Skolan erbjuder styrda rastaktiviteter för att öka den fysiska rörelsen och utveckla social kompetens. Varje klass har dessutom 10 minuter rörelse inlagt under dagen för att ytterligare öka elevernas förmåga till inlärning.
Elevhälsan på Terra Novaskolan
Vi lägger stor vikt vid ett gott elevvårdsarbete. Vi har ett väl fungerande elevhälsoteam bestående av rektor, skolsköterska, skolkurator, två specialpedagoger, tillgång till skolläkare, skolpsykolog och talpedagog. Specialpedagogernas uppgift är att ge råd och handleda övrig personal, stödja och arbeta med enskilda elever, göra tester och kartläggningar, träffa föräldrar och på olika sätt stötta de elever som har behov av särsklit stöd. Deras uppgift är också att tillsammans klassföreståndaren upprätta åtgärdsprogram när extra insatser behövs. Detta sker alltid i samråd med föräldrar/vårdnadshavare. Vid behov kallar rektor till elevhälsomöten.
Skolhälsovården fortsätter med barnavårdscentralens förebyggande arbete med hälsoundersökningar, vaccinationer och rådgivning. Hälsoundersökningar sker i förskoleklass och i åk 4. Synen undersöks i åk 4 och 6 samt rygg i åk 4, 5 och 6. Längd och vikt kontrolleras även i år 2, 4 och 6. Vaccinationer sker i åk 2,4 och 6. Alla flickor erbjuds också vaccin mot HPV i åk 5.
Elevers delaktighet och inflytande
Alla elever ska känna delaktighet och ha inflytande över sitt eget lärande, de ska bli sedda och uppmärksammade. Det är en förutsättning för att kunna känna motivation i skolan. Den dagliga kommunikationen mellan pedagogerna och eleverna lägger grunden för såväl trygghet som kunskapsutveckling.
Vid utvecklingssamtalen, vilka sker en gång per termin, diskuterar elev, förälder och lärare elevens kunskapsutveckling där en individuell utvecklingsplan upprättas. Uppföljning sker kontinuerligt.
Varje klass har regelbundna klassråd där eleverna tar upp för dem viktiga frågor, och en gång i månaden möts elevrepresentanter och rektor i elevrådet. Att arbeta förebyggande mot mobbning och annan kränkande behandling är av yttersta vikt.
Att se och upptäcka problem i tid och därefter sätta in åtgärder för att bryta de mönster och beteenden som leder till just mobbning och kränkande behandling är grundläggande för ett bra klimat på skolan där alla elever känner sig trygga och harmoniska.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 7 december 2023