Ansökan om tillstånd till kommunal vattentäkt i Akebäck
För att långsiktigt säkerställa den framtida vattenförsörjningen i Roma har Region Gotland utrett förutsättningarna till att anlägga en vattentäkt i ett markområde väster om Akebäck kyrka. Teknikförvaltningen har därför genomfört vattentäktsundersökningar på Regionen Gotlands egna fastigheter under hösten 2019 och 2020 samt utfört en brunnsinventering av privata brunnar utanför de egna fastigheterna.
Fastighetsägare inbjöds till ett informationsmöte i Akebäck församlingshem 2019-11-07. Till detta möte bjöds även LRF och Mellanskog in. Region Gotland informerade på mötet om projektet samt efterfråga deltagarnas synpunkter och information om lokala förutsättningarna i området. Mötesanteckningar finns under dokument nedan.
Brunnar har borrats på Regionens egna fastigheter. Långtidsprovpumpning har skett mellan september och december 2020. Under provpumpningen har pejlingar av vattennivåer skett i ett urval av privata brunnar för att kontrollera en eventuell påverkan. Kompletterande provtagningar utfördes under våren 2021.
Sammanställning och bedömning har skett av utförd provpumpning. Region Gotland bedömer att det finns vatten av tillräcklig mängd och kvalitet för ett kontinuerligt och hållbart grundvattenuttag i Akebäck.
Ett undersökningssamråd har genomförts under sommaren 2022, bl.a. med möte i Akebäcks församlingshem den 21 juni 2022 (se anteckningar samt samrådsredogörelse nedan). Efter samrådet har Länsstyrelsen i Gotlands län beslutat att verksamheten kan antas medföra en betydande miljöpåverkan (se beslut nedan). Detta innebär att en specifik miljöbedömning ska göras vilka bl.a. innefattar att ytterligare samråd (avgränsningssamråd) ska genomföras och att en fullständig miljökonsekvensbeskrivning ska tas fram.
Under sommaren 2023 har skriftligt avgränsningssamråd genomförts med särskilt berörda fastigheter, organisationer och myndigheter. Samrådsmöte har även genomförts med Länsstyrelsen. Resultatet av samrådet sammanfattas i en samrådsredogörelse som kommer att ingå som en bilaga i tillståndsansökan.
Ansökan om tillstånd till vattenverksamhet lämnades i början av juli 2024 in till mark och miljödomstolen (se nedan).
Mark- och miljödomstolen har kungjort ansökan om tillstånd till vattenverksamhet och eventuella synpunkter skulle ges in till domstolen senast den 29 november 2024.
Aktuellt
Inom kort kommer Region Gotland att ges möjlighet att bemöta inkomna yttranden.
Vid eventuella frågor skriv i första hand till vattentakt@gotland.se.
Kontaktpersoner är Jonas Carlsson (0498-269113) eller Claudia Castillo (0498-269391).
Mer information
- Kungörelse 2024-10-28
- Ansökan om tillstånd till bortledning av grundvatten i Akebäck 2024-06-18
- Uppdaterat samrådsunderlag 2023-06-22 Akebäck vattentäkt
- Protokoll från avgränsningssamråd med Länsstyrelsen 2023-04-04
- Länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan 2023-01-13
- Samrådsredogörelse 2022-11-11
- Minnesanteckningar efter samråd med särskilt berörda 2022-06-21
- Samrådsunderlag 2022-05-13 Akebäck vattentäkt
- Presentation dialogmöte 2019-11-07
- Anteckningar efter dialogmöte 2019-11-07
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 december 2024