Sök

Dricksvattenhämtställen

Region Gotland har ett antal hämtställen där det går att hämta vatten till djur eller människor. Det finns två typer av hämtställen: vattenkiosk och vattenkiosk med tappställe.

Vattenkiosk

Vattenkiosk

Större mängder vatten hämtas i en vattenkiosk. För att hämta vatten i en vattenkiosk behövs ett abonnemang med tillhörande nyckel. Vattnet hämtas i eget fordon och egen tank. Vattnet faktureras i efterhand.

Vattenkiosker finns i Visby, Fårösund, Klintehamn, Silte, Havdhem, Fardhem, Garda, Katthammarsvik, Stånga och Burgsvik. Mer exakt var hämtställena finns, kan du se på den webbplats som du får tillgång till som kund.

Vattnet som hämtas i vattenkioskerna är ett så kallat tekniskt vatten. Vattnet som levereras ut från tankstationen är dricksvatten men då ingen övervakning eller kontroll av munstyckena och slang sker kan inte dricksvattenkvalitet garanteras.

För att starta ett abonnemang till vattenkiosken ska du ansöka om en nyckel. Ansök digitalt (länk till formulär finns längre ner på sidan) eller kontakta teknikförvaltningens kundtjänst; kundtjanst.teknikforvaltningen@gotland.se, telefon 0498-269000 (välj 2).

Vattenkiosk med tappställe

I anslutning till vattenkioskerna finns det en tappkran för hämtning av vatten. Dessa utkastare har ett strypt flöde så att de inte ska kunna ge för mycket vatten. Detta vatten kan kunder hämta gratis, lagom att fylla flaskor eller en mindre dunk.

Vattenkiosker utan tappställe

  • Fardhem Prästgården 315
  • Stånga Stenstugu 295
  • Hangarvägen, Visby

Vattenkiosker med tappställe

  • Hoburgsvägen 48, Burgsvik
  • Garde Kulde 118
  • Havdhem Snevide 327
  • Jacob Häggs väg 4b, Katthammarsvik
  • Norra Kustvägen 15, Klintehamn
  • Silte Snausarve 101
  • Kalkugnsvägen 2, Fårösund
  • Lännavägen 10, Slite

Om du har några frågor om dricksvattenhämtställen på Gotland, kontakta teknikförvaltningens kundtjänst, kundtjanst.teknikforvaltningen@gotland.se eller 0498-269000 (välj 2).

  1. Ta bort skyddslocket och montera din slang på utkastaren
  2. Sätt i nyckeln i nyckelhålet på skåpets vänstra sida
  3. Öppna skåpsluckan
  4. Tryck på startknappen (grön knapp)
  5. Vattnet börjar flöda
  6. När din behållare nästan är full tryck på stoppknappen (röd knapp)
  7. Flödet av vattnet stängs av (tar ca 15-30 sekunder)
  8. Ta ur nyckeln
  9. Vänta till vattenkiosken räknat ner och det står att du kan stänga Gate (luckan)
  10. Koppla loss din slang och sätt tillbaka skyddslocket
  11. Klart!

Kontakta Region Gotland

Teknik­förvaltningens kundtjänst

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 08.00-16.00

Chatt
Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 08.00-16.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst. Du kan chatta med oss direkt på sidorna om kollektivtrafik, bygglov, avfall och skolskjuts.

Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 januari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00