Kopparsviksbron
Snart har Visby ett nytt landmärke i form av den upplysta roströda gångbron till och från kryssningskajen. Stålkonstruktionen är på plats men ännu återstår arbete innan den nya bron med utsiktsplatsen mot havet kan börja användas. Här kan du läsa mer om byggnationerna, se bilder och ta del av "frågor och svar".
Byggstart och slutförande
Byggnationerna startade i slutet av augusti 2024. Gångbron som blir cirka 200 meter lång beräknas stå färdig sommaren 2025.
Planskild lösning ska skapa en säker passage mellan kryssningskajen och södra Visby
Bron byggs för att möta Trafikverkets krav på en planskild lösning för gång- och fordonstrafik över färjeleden. Bron kommer att förebygga störningar på färjetrafikens tidtabell och frakttrafiken i samband med färjornas ankomst och avgång.
Trafik i skilda plan betyder att gångtrafiken och fordonstrafiken inte korsas på samma nivå, exempelvis på marknivå. Det utesluter möjligheten att hantera övergången med trafikljus.
- Bron blir en säker passage för de som går eller cyklar över färjeleden. Från bron kan de sedan följa en ny gång- och cykelväg som Trafikverket bygger. Gångtrafiken består idag i hög grad av de runt hundra tusen kryssningsresenärer som årligen kliver av färjan i Visby.
- Gångbron underlättar för fordonstrafiken, det vill säga för transporter och persontrafik till och från hamnen. Under högsäsong utgörs fordonstrafiken av över åttahundra bilar i timmen på färjeleden, i samband med färjornas ankomst och avgång.
Gångbro med utsiktsplats över havet
Kopparsviksbron byggs med en utsiktsplats och kommer att vara tillgänglig för både allmänhet och besökare.
– Att leverera en säker passage över Färjeleden är något vi självklart måste göra, men med den här lösningen blir det inte bara en praktisk passage utan även en plats att uppleva. Genom att satsa på en utsiktsplats vid detta unika läge hoppas vi kunna locka både gotlänningar och besökare att njuta av solnedgången och bjuda på en utsikt som sträcker sig från Högklint i söder mot norra delen av inre hamnen. En plats som idag annars inte är tillgänglig, säger Mariette Nicander, ordförande för tekniska nämnden.

Aktuellt
Uppdaterat 2025-06-12
- De olika brosektionerna levererades från Litauen under början av april 2025. Delarna har sedan dess lyfts på plats på brostöden. Monteringen och inpassningen av brodelarna gick enligt plan.
- Under början av maj arbetar man med brons golv. Då lyfts färdiga sektioner av betonggolvet upp på bron. Ovanpå dessa svetsar man sedan armering och det görs en övergjutning. Även skyddsanordningar och räcken kommer att börja monteras.
- Alla ytor ska återställas. Det arbetet har påbörjats men kommer att färdigställs sist av allt.
Produktionen fortlöper och det är fortsatt svårt att specificera ett exakt datum för när bron är klar att användas. Planen är att bron ska kunna användas innan övriga arbeten är helt färdiga.
Under byggnationerna har Region Gotland gjort tillfälliga trafikanpassningar på platsen, som innebär att kryssningsbesökare promenerar hela vägen in mot Visby längs havssidan av leden.
Frågor och svar
Varför behövs gångbron?
- Trafikverket kräver en planskild lösning för att inte gående och fordonstrafik ska korsas vid färjeleden i Visby.
- Mängden trafik, typen av trafik och platsen gör att man beslutat att bygga en bro.
- Kopparsviksbron behövs för att det inte ska bli stopp i trafiken, så att det blir förseningar och stora störningar i linjefärjornas tidtabell. Sådana störningar kan leda till viten.
Färjeleden trafikeras idag av både lastbilar, kollektivtrafik, persontrafik, gång- och cykeltrafik. Att hamnen fungerar är en förutsättning för invånarna och näringslivet, för att det ska vara möjligt att bo och verka på Gotland. Här transporteras livsmedel och andra förnödenheter samtidigt som det är den huvudsakliga vägen för den som reser till och från ön.
Därför är det viktigt att inte störa linjetrafikens tidtabell och minimera störningar på trafikflödet i anslutning till hamnen. Samtidigt behövs en säker passage mellan kryssningskajen och södra Visby för de över hundra tusen kryssningsresenärer som årligen kliver av färjan i Visby.
Trafikverket kräver en planskild lösning – vad betyder det?
Bron byggs för att möta Trafikverkets krav på en planskild lösning för gång- och fordonstrafik. Trafik i skilda plan betyder att gångtrafiken och fordonstrafiken inte korsas på samma nivå, exempelvis på marknivå. Det utesluter möjligheten att hantera övergången med trafikljus.
Varför bygger man inte ett övergångsställe?
Hamnrondellen har kapacitet att klara all trafik från kryssningskajen och den utökade linjetrafiken. Däremot blir det stopp i trafiken när det samtidigt kommer många gående i rondellen. Därför kräver Trafikverket att gående från kryssningskajen inte ska passera i samma plan som trafiken från linjefärjorna.
Att anlägga ett övergångsställe skulle göra att de som går ändå passerar på samma nivå som fordonen. Ett övergångsställe skulle därför inte hjälpa utan snarare förvärra situationen. Bron kommer göra att de som promenerar istället kan röra sig tryggt på sex meters höjd ovanför färjeleden och vidare på den nya gång- och cykelväg som Trafikverket bygger.
Hur ska jag ta mig till och från gångbron?
Det östra brofästet ansluter till Kopparsviksgatan nära Langska huset, och mot Visby promenerar du genom palissaderna. Du kommer även kunna använda Trafikverkets nya gång- och cykelbana utmed landsidan på Färjeleden.
Varför ser gångbron ut som den gör?
– Att bygga i fackverkskonstruktion är det mest kostnadseffektiva sättet att möta de krav som en gångbro på 200 meters längd ställer. Det passar väl in i den industriella miljö som en hamn med mycket trafik, oljedepåer med mera utgör. Detsamma gäller valet av corténstål, som är väderbeständigt, tål den tuffa miljön vid havet och kräver minimalt underhåll över tid. Samtidigt bryter det av mot den befintliga, ganska kalla gråskala, som hamnområdet består av idag och tillför lite värme i sin design med den roströda kulören, säger Sebastian Stein, VD Gravity Group och arkitekt i projektet.
- Gångbron byggs främst i väderbeständigt stål, så kallat cortén-stål, och med bropelare av både stål och betong. Detta stål rostar på ytan, vilket kommer att ge bron dess roströda kulör. Samtidigt utgör rosten ett skyddande lager.
- Trafikverket kräver sex meter fri höjd över vägbanan. Bron behöver ha rätt lutning för att följa kraven på tillgänglighet. Det gör att gångbron behöver bäras av konstruktionen på själva sidorna på bron. Därför byggs bron med en fackverkskonstruktion som används för att nå kraven på tillgänglighet.
- Längst ut mot havet öppnar bron upp sig i en utsiktsplats som kommer vara tillgänglig för allmänheten. På så sätt vill man skapa en plats som kan uppskattas av både gotlänningar och besökare.
Hur går produktionen till?
Bron har tillverkats i sektioner i Litauen av svenskt stål. Sektionerna har sedan lyfts och monterats på plats vid färjeleden.
Hur hög och hur lång blir den nya gångbron?
Kopparsviksbron blir cirka nio meter vid sin högsta punkt, och ha sex meter i fri höjd över färjeleden. Bron kommer bli cirka 200 meter lång.
Hur mycket kommer det att kosta?
Budget för projektet är 60 miljoner kronor.
Hur finansieras bron?
Byggnationerna drivs i form av ett investeringsprojekt med en budget på 60 miljoner kronor. Medel säkras genom finansiering med egna medel och lån. När bron tas i drift finansieras avskrivningar (amorteringar) och räntor med skattemedel.
När är byggstart för bron?
Bygglovet vann laga kraft den 17 juli och byggarbetet startade sommaren 2024.
När blir gångbron klar?
Bron beräknas vara färdig sommaren 2025. Produktionen är i dag i ett läge med flera parallella faktorer som påverkar varandra. Det gör det svårt att specificera ett exakt datum för när bron är monterad och klar att användas.
Region Gotland arbetar för att bron ska kunna användas innan alla övriga arbeten är helt färdiga. Denna nulägesbild kommer att uppdateras löpande, när det finns mer information.
Vem beslutar om detta projekt?
Tekniska nämnden är det beslutande organet.
När beslutade man att bygga en bro?
Förslag till en permanent lösning på passage från kryssningskajen har hanterats tidigare vid olika tillfällen. Förslaget att bygga en bro med utsiktsplats presenterades våren 2023. Bron ska skapa en säker trafiksituation och är en kostnadseffektiv lösning, och blir dessutom en plats som är tillgänglig för både besökare och gotlänningar.
Hur ser arbetet ut på platsen där bron ska stå?
Samtidigt som bron byggdes i Litauen förberedde man marken och byggde brons fundament/stöd. Bron står på en konstruktion i marken med 84 pålar. Dessa pålar fångar mestadels upp brons vikt men hjälper samtidigt till att hålla emot övriga krafter som tillkommer. Bron kommer uppskattningsvis att väga 300 ton.
Det blir en planerad helhetslösning tillsammans med Trafikverket som bygger gång och cykelvägen under bron.
Kommer bron att hålla?
Bron konstrueras för att klara starka vindar, påkörning och översvämning. Livslängden är beräknad till 80 år.
Vilka har fått uppdraget att bygga bron på plats?
Eiffage Infra-Nordic, ett företag som är baserat i Helsingborg och jobbar med byggnationer av infrastrukturlösningar.
Vad händer med "sista chansen" och infarten dit?
”Sista chansen” kommer i dagsläget att finnas kvar men infarten kommer att byggas om.
Vilka hållbarhetsperspektiv har man tagit hänsyn till i byggnationerna och planeringen?
Ur ett socialt perspektiv har man bland annat utformat bron för att den ska vara tillgänglig och säker. Ur miljösynpunkt har arbetet handlat om att ta fram en hållbar lösning, så att bron ska stå länge och klara kraftiga påfrestningar. Därför byggs bron i väderbeständigt stål. En hållbar resursanvändning är också en viktig del i arbetet med ekonomisk hållbarhet.
När bron formgetts har man utgått ifrån en livslängd på 80 år använts som utgångspunkt. Man har tagit hjälp av den nya klimatanpassningsplanen för att ta hänsyn till att bron ska klara den livslängden och framtidens klimatpåverkan.
Så kommer bron och utsiktsplatsen att se ut
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 12 juni 2025