Sök

Ny metod ska minska dammet på gatorna i Visby

Gata med cirkulationsplats intill en skola i Visby,

Region Gotland kommer att använda en helt ny metod för att binda dammet på gatorna. Åtgärden ska leda till att minska partikelhalten i luften på ett sätt som inte ska påverka miljön och grundvattnet.

Som en av åtgärderna för att minska dammet och sänka halterna av luftburna partiklar (PM10) i Visby kommer Region Gotland införa en ny arbetsmetod. Ett nytt dammbindningsmedel är inköpt och just nu pågår förberedelserna med att bygga om maskiner för att kunna använda sig av metoden.

Dammbindningsmedlet som kommer att användas är kalciumklorid. Det används idag på flera håll i Sverige, bland annat i Norrland och har gett goda effekter.

Tidigare har dammbindning skett med enbart vatten vilket medför problem vid låga temperaturer då vattnet fryser. Dessutom har enbart vatten en mycket kort dammbindningseffekt då det torkar upp snabbt i solsken.

För att kunna utröna vilken metod och vilket dammbindningsmedel som fungerar bäst och gör minst påverkan på miljön och grundvattnet har Region Gotland beställt en grundlig utredning och en forskningrapport har tagits fram av Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Kalciumklorid

Genom att använda sig av kalciumklorid och vatten kan vägdamm bindas till vägbanan i väntan på att städas upp. Denna metod har tidigare inte använts i Visby men i flera andra städer i Sverige där man nu kan se att metoden är effektiv. Redan vid första dygnet efter utläggning har PM-10 värdena sjunkit kraftigt. De låga mängder av kalciumklorid som kommer att användas bedöms ha en obetydlig påverkan på miljö och grundvatten.

­– Detta är en metod som framgångsrikt använts på flera platser i Sverige där det funnits problem med partiklar i luften. Vi går på råd från experter när vi aktiverar den här åtgärden enligt åtgärdsprogrammet för renare luft, säger William Forslund, enhetschef på trafik- och gataenheten.

Komma igång så snabbt som möjligt

Region Gotland har för avsikt att komma igång med den nya metoden så snabbt som möjligt. Just nu pågår ett intensivt arbete med att bygga om de maskiner som krävs för att kunna sprida medlet på gatorna. Det krävs även utbildning av personal och inköp av speciella mätinstrument.

– Den milda vintern har gjort att det dammar upp ovanligt tidigt. Vi har allt på plats, men vill säkerställa att medlet blandas och läggs ut i precis rätt koncentration. Även här tar vi hjälp från andra kommuner och miljöutredningar för att vägleda oss, säger William Forslund.

Mycket liten påverkan på miljö och grundvattnet

Att använda sig av dammbindningsmedel innebär även en risk för den lokala miljön så som vegetation, hälsa, jord och vatten. Därför har en konsekvensanalys genomförts för Visby tätort. Analysen visade att just kalciumklorid är det dammbindningsmedel som fungerar bäst i Visby, speciellt med avseende på det känsliga grundvattnet. I jämförelse med andra dammbindningsmedel visar det sig att det valda medlet har mycket lite påverkan på miljön och grundvattnet med de låga mängder som kommer att användas. Ämnet är salthaltigt, men betydligt mindre salt än det vägsalt som används i stora mängder i andra delar av Sverige under vinterhalvåret.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 februari 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt