Sök

Nu sänks hastigheten på gatorna i Visby

40 skylt, stolpe

Från och med den 14 september kommer alla kommunala gator i Visby få sänkt hastighet från 50 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen. Region Gotland har tagit beslut om att sänka hastigheten inom tättbebyggt område i Visby för att öka trafiksäkerheten, förbättra luftkvaliteten, möjliggöra bostadsbyggande och minska bullerstörningar.

Från och med i mitten av september 2024 kommer hastigheten sänkas från 50 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen på gatorna inom tättbebyggt område i Visby. Region Gotland tog beslutet efter att under våren ha gjort en hastighetsöversyn av gatunätet i samråd med Polismyndigheten och Trafikverket. Hastighetssänkningen genomförs för att öka trafiksäkerheten, förbättra luftkvaliteten, möjliggöra bostadsbyggande och minska trafikbuller.

Ändringarna berör gator inom tättbebyggt område i Visby och de nya hastigheterna kommer att införas etappvis med planerad omskyltning i september 2024. Över 200 vägmärken kommer nu att behöver skyltas om från 50 till 40 kilometer i timmen De exakta sträckorna kommer att redovisas i de lokala trafikföreskrifter som kommer att upprättas. Region Gotland har tagit fram en karta som ger en översiktlig bild av gatunätet efter att nya hastigheter har införts.

Hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen kommer idag kvarstå vid de platser där det idag råder den begränsade hastigheten.

I och med hastighetssänkningen från 50 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen kommer restiderna påverkas med 2-5 procent. Det innebär en marginell förlängning av restiden och för en normal resa i tätorten innebär det mindre än en halv minuts längre restid.

Trafiksäkerhet

Region Gotlands åtgärdsplanering och trafiksäkerhetsarbete utgår från fyrstegsprincipen och nollvisionen, att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Genom sänkt hastighet kortas både reaktionssträckan och bromssträckan vilket leder till minskad olycksrisk och lindrigare konsekvenser om olyckor sker.

I stadsmiljö utgörs de flesta olyckor med allvarlig skadegrad av kollisionsolyckor mellan oskyddade trafikanter och motorfordon. Anpassning av hastighetsgränser är den effektivaste och mest kostnadseffektiva trafiksäkerhetsåtgärden på gator där andra åtgärder ännu inte genomförts. Störst nytta uppnås genom att kombinera anpassning av hastighetsgränser med fysiska åtgärder i gatumiljön. Utöver beteendepåverkansåtgärder och trafikreglering genomför Region Gotland varje år andra åtgärder, som ombyggnation av befintlig infrastruktur och nyinvesteringar i gatumiljön, med fokus på förbättrad trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter.

Förbättrad luftkvalitet - PM10

Att genomföra konkreta åtgärder för att nå miljökvalitetsnormen för luft är ett av de tyngst vägande skälen bakom hastighetssänkningen, även om också andra samhällsekonomiska vinster och ökad social hållbarhet har identifierats. I Visby nås inte luftkvalitetsnormen för PM10, och staden har ofta fler dygnsöverskridanden per år än vad EU tillåter. Genom att sänka hastigheten bidrar det till sänkta värden av PM10.

Bostadsbyggande och bullerstörningar

Bullerstörningar från trafik minskar vid sänkta hastigheter. På flera av Visbys huvudgator ligger ljudnivåerna nära gränsvärdena för buller i befintlig miljö. På grund av uppdaterade lagkrav är gränsvärdena vid nybyggnation ännu striktare vilket påverkar möjligheten att exploatera och bygga nya bostäder i centrala lägen. Sänkta hastigheter bidrar till en bättre ljud- och luftmiljö, stärkt folkhälsa samt en attraktivare stad där människor vill leva och vistas.

Ytterligare hastighetsöversyner

Hastighetsöversynen i Visby kommer att följas av ytterligare hastighetsöversyner och anpassningar i fler orter på Gotland så som Slite, Hemse, Klintehamn, Roma, Fårösund, Lärbro, Burgsvik, Tingstäde och Ljugarn.

I den utredning som regeringen genomfört föreslår man att 40 kilometer i timmen ska bli ny bashastighet inom tättbebyggt område i hela landet. Regeringen har ännu inte fattat beslut i frågan men är positiv till att kommuner går före och själva inför det.

Fakta om tättbebyggt område

Enligt trafikförordningen får ett område anses vara tättbebyggt om det har stads- eller bykaraktär, eller jämförbart vägnät och bebyggelse. "Tättbebyggt område" skiljer sig därmed från "tätort", som är en sammanhängande bebyggelse med minst 200 invånare.

Varje kommun beslutar både om vad som ska vara tättbebyggt område samt vilka lokala trafikföreskrifter som ska gälla.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
16 september 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt