Socialnämndens beslut i korthet
I dag, torsdagen den 19 september, har socialnämnden sammanträtt.
Bland annat har följande beslut fattats:
Delårsrapport 2
Socialnämnden godkände delårsrapporten.
Ekonomi
Socialförvaltningen bedriver verksamhet med relativt låga kostnader nationellt och förvaltningen har de senaste åren redovisat överskott mot budget.
Det ekonomiska läget har dock försämrats under 2024. Efter augusti månad uppgår underskottet inom förvaltningen till 30 miljoner kronor. Prognosen för helåret är ett underskott mot budget på 38 miljoner kronor.
Det är främst de stora utförarverksamheterna hemtjänst, särskilt boende och omsorgen om personer med funktionsnedsättning som visar stora kostnadsökningar. Den enskilt största orsaken till kostnadsutvecklingen är nya platser inom bostad med särskild service LSS samt ökade personalkostnader.
Förvaltningen arbetar fortsatt med åtgärder för att hejda kostnadsutvecklingen. Det handlar främst om åtgärder kring schemaläggning och bemanning. Det är också fokus på att sänka sjuktalen.
– Vi har ett bekymmersamt läge och de åtgärder som vidtagits hittills i år är inte tillräckliga även om vi hoppas att åtgärderna märks och får större effekt nu under hösten, säger socialnämndens ordförande Håkan Ericsson (S).
Medabetare
- Sysselsättningsgraderna fortsätter stiga vilket är positivt.
- Sjukfrånvaron har minskat rejält jämfört med fjolåret och tendensen är fortsatt positiv. Socialnämnden har ett mål att komma under 7,2% i sjukfrånvaro inom äldreomsorgen. I juli i år låg sjukfrånvaron på 7,8% (juli 2023 9,5%)
- Förvaltningen fortsätter satsa på kompetensutveckling inom flera områden.
Kvalitet
• Det pågår en ständig utveckling i förvaltningen för att hitta de bästa arbetsmetoderna för nytta både för den enskilde och för organisationen.
• Vi förbättrar samverkan.
• Brukarundersökningar är viktiga och ett stort jobb görs för att få så många som möjligt att svara på dem.
• Socialförvaltningen förbereder sig under året för att kunna arbeta enligt den nya socialtjänstlagen som väntas träda i kraft i juli 2025.
Uppdrag till socialdirektören. Risk- och konsekvensanalys om effekterna för socialförvaltningen av den preliminära budgeten för 2025
Socialnämnden ger socialdirektören i uppdrag att göra en risk- och konsekvensanalys om effekterna för socialförvaltningen baserad på den preliminära budget för 2025 som fullmäktige beslutade i juni.
Risk- och konsekvensanalysen ska ange risker och dess effekter för brukare, personal, verksamhet, förhållandet till lagstiftningen och möjlighet att hålla budget. Den ska även innehålla en plan för hantering av riskerna.
En första rapport kring analysen ska vara klar till socialnämndens arbetsutskott den 9 oktober.
Uppdrag till socialdirektören. Konkurrensutsätta den assistansverksamhet som idag går i Region Gotlands regi
Socialnämnden ger socialdirektören i uppdrag att konkurrensutsätta den assistansverksamhet som idag finns i regionens regi.
Socialförvaltningen ska återkomma till socialnämnden med en tidplan för genomförandet av uppdraget.
Bakgrund
De brukare som beviljas personlig assistans kan välja ett assistansbolag eller Region Gotland som utförare. När brukaren väljer Region Gotland har regionen i sin tur haft den tjänsten upphandlad. Vid den senaste upphandlingen var det ingen som lämnade in anbud och därför har assistansen drivits i egen regi under 2024. I dagsläget berör det en handfull brukare.
Plan för särskilt boende för äldre inom Region Gotland 2024-2033
Socialnämnden antog en reviderad boendeförsörjningsplan som ska gälla för särskilt boende för äldre under perioden 2024 till 2033.
Prognosen i planen pekar mot behov av ytterligare 219 platser fram till och med 2033 utöver det nya boendet i Klintehamn med 60 platser. Av den anledningen krävs att arbetet kommer igång med de tilltänkta boendena i Slite och Visby så att ett särskilt boende kan vara färdigställt 2028/2029 och det andra boendet är färdigställt 2032/2033.
Boendena bör inrymma 90 boendeplatser för att matcha prognosen framåt.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 19 september 2024