Sök

Bibliotek varnar för bedrägeriförsök

Äldre kvinna sitter med en mobiltelefon i sin hand intill ett fönster.

Biblioteken på Gotland har uppmärksammat att bedrägeriförsök med koppling till bibliotek har gjorts på fastlandet. Region Gotlands bibliotekschef påminner nu om att aldrig lämna ut personlig information som lösenord eller Bank-id till okända personer.

I Stockholm har bedragare försökt komma åt låntagares person- och bankuppgifter genom att utge sig för att vara bibliotekspersonal från det lokala biblioteket. Bedragarna har kontaktat låntagare via telefon eller mail och sedan bett om tillgång till koder, Bank-id eller liknande.

Bedragarna påstår att låntagare måste byta ut sin pinkod eller att de behöver bekräfta eller betala för beställningar av böcker. På så sätt luras offren att lämna ut bankuppgifter eller använda Bank-ID.

Inget bedrägeriförsök har skett inom Biblioteken på Gotland utan vi informerar om detta i förebyggande syfte.

– Vi känner inte till något fall på Gotland, men vill påminna om att aldrig ge ut personlig information till okända personer. Biblioteket ringer aldrig upp och ber om dina personuppgifter som pinkoder eller lösenord, säger Maria Wennström, enhetschef för Biblioteken på Gotland.

Polisen uppmanar äldre och deras anhöriga att vara extra vaksamma. Vid misstänkt bedrägeri ska Polisen kontaktas omedelbart.

Om du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök

Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14.

Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs på plats snabbt.

Så skyddar du dig mot bedrägerier – Polisens tips

  • Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig. Lägg istället på luren.
  • Inga myndigheter eller seriösa företag ringer och ber dig att signera med Bank-id eller bankdosa. Det är ett tecken på att du pratar med en bedragare.
  • Identifiera dig aldrig med Bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig, lämna heller aldrig ut personuppgifter, betalkort eller koder.
  • Om du är osäker, ta i så fall namn och titel och ring tillbaka till myndigheten eller företaget på ett telefonnummer du redan har sparat eller på ett telefonnummer som du själv söker fram.
  • Om du mottar ett sms med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Kontakta endast myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer och inte via telefonnummer som står i meddelandet.
  • Det händer att bedragare vill följa upp samtalet med ett hembesök för att ta betalkortet i fysisk besittning och även komma över värdeföremål i hemmet: Släpp därför inte in en okänd person i ditt hem.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
14 januari 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00