Inskrivning av barn och ungdomar i skola och förskola

När du är nyanländ och valt att bosätta sig på Gotland, får du hjälp med att skriva in dina barn i förskolan och att skolplacera barn och ungdomar.

När man är nyanländ i Sverige och valt att bosätta sig på Gotland, hjälper vi till med att skriva in barn i förskolan och skolplacera barn och ungdomar.

Alla nyanlända skolbarn i åldern 6–19 år med ett annat modersmål än svenska tas emot via Lotsen – den centrala mottagningen. Där sker bland annat kartläggningarna av elevens tidigare kunskaper, erfarenheter och förmågor. Detta för att utbildningen ska kunna anpassas efter elevens behov. Den som är nyanländ får också en första introduktion till Sverige och Gotland och det svenska skolsystemet genom Lotsens personal.

Ansöka om förskola

Som nyanländ med uppehållstillstånd kan du få hjälp med sin ansökan om förskoleplats.

Som asylsökande kan man inte söka en ordinarie förskoleplats på heltid utan här krävs att man fått ett tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd.

Barn och ungdomar som har fått ett uppehållstillstånd enligt EU:s massflyktsdirektiv har samma rätt till utbildning i Sverige som asylsökande barn och ungdomar. För att få denna rättighet behöver man vara registrerad hos Migrationsverket och erhålla ett så kallat LMA-kort.

Allmän förskola för asylsökande barn

Asylsökande barn 3–5 år har rätt till allmän förskola 15 timmar per vecka utan kostnad under perioden 1 september och 31 maj. Det är rektor för förskolan som beslutar hur timmarna fördelas under veckan. Förskola är frivilligt och samarbete sker med asylhälsan/hälso- och sjukvården.

Förskoleklass och grundskola

Alla asylsökande och nyanlända barn i grundskoleålder har rätt att gå i förskoleklass från 6 år med förberedande skolverksamhet och i grundskola i den kommun de bor. Men asylsökande barn omfattas inte av skolplikten.

Själva inskrivningen till aktuell skola sker på Lotsen tillsammans med tolk.

Språkintroduktion på gymnasiet

Nyanlända ungdomar som fått permanent uppehållstillstånd har rätt att påbörja sin gymnasieutbildning före utgången av vårterminen det år det fyller 20 – asylsökande ungdomar innan de fyller 18 år.

Nyanlända och asylsökande elever erbjuds språkintroduktion – en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket. Språkintroduktion ska förutom svenska eller svenska som andra språk innehålla de grundskole- och gymnasieämnen som eleven behöver studera för att bli behörig till ett nationellt program. Bland annat ställs krav på att eleven har godkända betyg i ämnena svenska/svenska som andraspråk, matematik och engelska.

Efter att man fyllt 20 år finns det möjlighet att genomgå gymnasial vuxenutbildning.

Kontakta Region Gotland

Lotsen
Central mottagning av elever med annat modersmål än svenska

Mästergatan 5E

62182 Visby

Ansvarar för inskrivning av asylsökande och nyanlända elever i förskoleklass, grundskola, fritidshem samt gymnasieskola.

Latifa Rachidy
Integrationssamordnare på avdelningen för arbetsliv och etablering.

Arbetsliv och etablering, Norra Hansegatan 6B

621 82 Visby

Ansvarar för inskrivning av nyanlända barn i förskola.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation