NTA
Låna temalådor med material till experiment och försök inom naturvetenskap och teknik. Lådan skickas till din skola och lånas terminsvis.
För att få låna NTA-lådor måste du förs gå en kurs för just den lådan.
Här hittar du aktuella kurser.
Rutiner för lån av låda
Utbildning
För att få låna en NTA-låda måste du ha gått en kurs för just den lådan. Här hittar du aktuella kurser.
Såhär bokar du en låda
Du bokar via telefon 0498-26 34 73.
Höstterminens lån bokas senast 31 maj.
Vårterminens lån bokas senast 30 november.
Lånetid
NTA-lådan lånas under en termin.
Vi skickar ut lådan till skolan i samband med terminsstart.
Lådan blir återhämtad i slutet av terminen.
Våra temalådor
Lådorna är markerade med vilka årskurser de passar.
F = Förskola
FK = Förskoleklass
1 = ÅK 1
2 = ÅK 2 osv...
Mer om innehållet i respektive låda hittar du på ntaskolutveckling.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vill du att vi tar in någon annan låda? Kontakta oss!
Teknik och hållbar utveckling [F]
Barnen upptäcker och gör undersökningar på förskolan och i dess närområden.
Ämne: Teknik
Upplev fysik och kemi [F, FK, 1, 2 & 3,]
Barnen och eleverna får undersöka och lära sig om kraft, rörelse, ljud, ljus och ämnens egenskaper.
Ämnen: Fysik, Kemi
Jämföra och mäta [FK]
Eleverna lär sig mäta längd, räkna stora tal och använda meter som standardenhet.
Ämnen: Matematik, Teknik, Fysik
Fasta ämnen och vätskor [1 & 2 ]
Eleverna får bekanta sig med några egenskaper hos materia och till ett naturvetenskapligt arbetssätt.
Ämne: Kemi
Jord [1, 2 & 3]
Eleverna studerar beståndsdelar i jorden, hur de bildas i naturen och vilka egenskaper de har.
Ämne: Biologi
Testa teknik [1, 2 & 3]
Eleverna får upptäcka och undersöka smarta tekniska lösningar, jämföra likheter och skillnader i olika lösningar och konstruera egna lösningar.
Ämne: Teknik
Fjärilars liv [1, 2 & 3]
Eleverna får följa utvecklingen från larv till fjäril. De får en uppfattning om begreppet livscykel och utvecklar förmågan att observera och göra anteckningar.
Ämne: Biologi
Balansera och väga [1, 2 & 3]
Eleverna utforskar hävstångsprincipen, vågkonstruktioner, tyngdkraft, och egenskaper hos olika matvaror.
Ämnen: Matematik, Teknik, Fysik
Förändringar [1, 2 & 3]
Eleverna arbetar med blandningar av ämnen och upptäcker att hur egenskaper förändras genom kemiska reaktioner och fasförändringar.
Ämne: Kemi
Rymden [2, 3, 4 & 5]
Eleverna utforskar solen, jorden och månen. De får titta ut över stjärnhimlen och utforska våra grannar i planetsystemet. Temat är digitalt.
Ämne: Fysik
Rörelse och konstruktion [4, 5 & 6]
Eleverna bygger olika fordon. De undersöker hur de kan drivas fram och hur de rör sig när de påverkas av olika krafter.
Ämnen: Fysik, Teknik
Kretsar kring el [4, 5 & 6]
Eleverna möter grunderna i ellära. De undersöker den slutna kretsen, ledare och isolatorer, olika slags kopplingar och hur man avbildar elektriska kretsar i ett kopplingsschema. De tar reda på hur el produceras och resonerar om hur el spelar roll för människors vardag.
Ämnen: Fysik, Teknik
Mönster och algebra [4, 5 & 6]
Eleverna arbetar med uppdrag som hjälper dem att förstå hur begreppen sortering, mönster, samband och algebra hör ihop. Arbetet är tänkt att löpa under ett läsår.
Ämne: Matematik
Smartare produkter [4, 5 & 6]
Eleverna analyserar produkter som innehåller digital teknik och undersöker hur den tekniken påverkar vårt samhälle och vardagsliv.
Ämne: Teknik
Matens kemi [4, 5 & 6]
Eleverna undersöker olika livsmedel och tar reda på vilka livsnödvändiga näringsämnen de innehåller. De lär sig om näringsämnenas funktion och om livsmedelsproduktion.
Ämnen: Biologi, Kemi
Kemiförsök [4, 5 & 6]
Eleverna gör en rad tester för att bestämma egenskaper hos okända ämnen.
Ämne: Kemi
Från frö till frö [4, 5 & 6]
Eleverna utvecklar en rad erfarenheter och kunskaper om växters utseende, livscykel, livsvillkor och samspel med andra organismer.
Ämne: Biologi
Kroppen [5, 6 & 7]
Eleverna utforskar hur kroppens organ fungerar och hur de samverkar med varandra.
Ämnen: Biologi, Kemi
Magneter och motorer [6 & 7]
Eleverna undersöker egenskaper hos magneter och hur magneter hänger ihop med elektricitet.
Ämnen: Teknik, Fysik
Den smartare staden [7, 8 & 9]
Eleverna analyserar och programmerar tekniska system och undersöker hur denna teknik påverkar och förändrar samhället och vardagslivet.
Ämnen: Teknik
Vad är NTA?
NTA (Natur och Teknik för Alla) är ett koncept som täcker stora delar av det centrala innehållet inom naturvetenskap och teknik. NTA är uppbyggt kring temalådor med material till experiment och försök.
Genom NTA:s temalådor ges pedagoger i förskolan och grundskolan möjlighet att utveckla sin undervisning, med syftet att gynna varje barns lärande inom NO, teknik och matematik. För att nå dit ligger fokus på ett koncept som ger en konkret grund att stå på, som sedan kan vidareutvecklas. Det sker främst i form av kompetensutveckling, men även genom tillgång till tydliga lärarhandledningar och materialsatser. Läs mer om NTA på ntaskolutveckling.nu
Region Gotland är medlemmar i NTA och står för kostnaden för medlemskap, inköp av lådor, materialkostnad samt utbildning av pedagoger. Fenomenalen är samordnare för NTA inom Region Gotland.
Kontakta oss
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 7 november 2025


