Nyhetsinnovation med hjälp av AI – stärkt demokrati eller minskat medieförtroende?
Rullstolsanpassat
Teleslinga
Karta
Se evenemangets plats på kartan
Beskrivning av samhällsfrågan
Europas demokratier mår allt sämre. Grundläggande värderingar som demokrati, press- och yttrandefrihet sätts under press och mediernas ställning försvagas.
Utökad information om evenemanget
En slutsats i en nyligen släppt rapport av arrangören är att de redaktionella medierna måste öka innovationstakten. De senaste åren har AI transformerat nyhetsredaktionernas arbete. Flera europeiska publicister har ingått partnerskap med OpenAI, och i våras gjorde även Schibsted det. Är AI nyckeln till att stärka de redaktionella medierna eller riskerar utvecklingen att få negativa konsekvenser, som till exempel minskat förtroende för nyhetsmedierna? Petra Wikström från Schibsted delar kort rapportens slutsatser och rekommendationer, för att sedan bjuda in till ett panelsamtal med företrädare från redaktionella medieaktörer för att tillsammans diskutera om och hur medierna arbetar för att innovera med hjälp av AI, bland annat för att nå en ny publik. Sambandet har undersökts i Schibsteds rapport “Editorial Media as Defenders of Democracy”.
Medverkande
Petra Wikström, chef public policy och kommunikation, Schibsted
Martin Schori, chef redaktionell AI och innovation, Aftonbladet
Louise Barkenäs, chef IN/LAB, Schibsted/Tinius Trust
Lina Hedenström, VD, NTM
Henrik Torehammar, politisk kommentator och moderator, Svenska Dagbladet
Yasmine Winberg, chefredaktör, Resumé
Evenemangsinformation
Evenemangstyp: Debatt/panelsamtal
Evenemangs-ID: 1207
Språk: Svenska
Förtäring: Nej
Arrangörsuppgifter
Kontaktperson: Åsa Rydgren, Projektansvarig Mediescenen, Utgivarna
Senast uppdaterad: Tisdag 24 juni 2025