Barn och unga som inte kan bo hemma

Barn och unga som inte kan bo hemma kan få komma till ett Familjehem, HVB eller stödboende.
Placering utanför det egna hemmet blir av efter utredning och beslut av socialtjänsten.

HVB - hem för vård eller boende

HVB står för Hem för vård eller boende. Det är ett hem för ungdomar som inte kan bo hemma eller ett hem där barn placeras tillsammans med sin/sina föräldrar.
När det gäller ungdomar har personalen på ett HVB ansvar för att ge ungdomarna stöd och skydd. Ungdomar på ett HVB ges vård eller behandling samtidigt som ungdomen bor där.
När det gäller barn som placeras tillsammans med sin/sina föräldrar på HVB kan det vara för utredning, behandling eller skydd.

Stödboende

Stödboende är en placeringsform för barn och unga i åldern
16–20 år. Syftet är att ungdomen under trygga former kan träna och förbereda sig för ett självständigt boende och för vuxenlivet.

Familjehem

Ibland händer det att barn inte kan bo hemma, för en kortare eller längre tid. Det kan bero på psykisk ohälsa hos en förälder, beroende eller andra problem. Då kan socialtjänsten placera barn i ett familjehem där barnet får vara en i familjen.

För dig som är barn och som bor i ett familjehem

Alla barn har rätt att växa upp i en trygg miljö. Om du inte har det bra hos dina föräldrar kan du få bo i en annan familj under en kortare eller längre tid.
En sådan familj kallas för familjehem.

När du bor i ett familjehem har de vuxna i familjehemmet ansvar för dig. Du har också kontakt med socialtjänsten.

Du ska ha en egen socialsekreterare, en barnsekreterare, som träffar dig när du behöver. Du kanske vill prata om hur du har det eller funderar på andra saker. Du ska också få vara med och planera saker som handlar om dig.

Få stöd och hjälp med det du behöver

Precis som alla andra barn har du rätt att få stöd och hjälp med skolan, få sjukvård och bli behandlad som de andra barnen i familjehemmet.

Information om annan hjälp för barn och unga:

Om du bor i ett familjehem har du rätt att träffa din familj och andra viktiga personer och ha en kontakt med dem på ett sätt som är bra för dig.
Dina föräldrar har kontakt med dig så mycket det är möjligt.

För dig som är förälder och har barn som bor i ett familjehem

Även om ditt barn bor i familjehem är du fortfarande förälder till ditt barn.
Ditt barn har rätt att träffa dig under trygga förhållande för barnet.

Om ditt barn ska komma tillbaka hem till dig måste det finnas en plan för när det ska ske, hur det ska gå till och vad du behöver förändra för att det ska bli möjligt. Om barnet ska komma hem igen är det för att det är det bästa för barnet, inte för dig som vuxen.

För att kontakten mellan dig och ditt barn ska bli så bra som möjligt, oavsett om barnet ska växa upp i familjehem eller komma tillbaka hem till dig, har du rätt att få stöd av socialtjänsten för att förändra ditt liv så att du kan vara förälder.

När ett barn varit placerad i samma familjehem i två år ska socialnämnden särskilt överväga om en ansökan ska göras om vårdnadsöverflyttning till familjehemmet.
Det är socialnämnden som i dessa fall gör bedömningen att barnet har sin tillhörighet och trygghet i familjehemmet och att en hemflytt till föräldrarna inte är barnets bästa.

Om vårdnaden för ett barn flyttas över till familjehemsföräldrarna har barnets föräldrar och släktingar fortfarande rätt att träffa barnet. De ska komma överens med familjehemsföräldrarna och med barnet om hur umgänget med barnet ska ordnas för att det ska vara det bästa för barnet. Du har rätt att få umgänget prövat av tingsrätten om du inte är nöjd med det. Du ska då själv anlita och bekosta ett juridiskt ombud.

Jourhem

Ett jourhem är en familj som anlitas av Region Gotland och som med kort varsel kan ta emot barn som behöver omedelbart skydd eller stöd för en kortare tid.

Om man inte är överens

Vård utan vårdnadshavares samtycke beslutas av domstol med stöd av lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
Vid en sådan domstolsprocess får både barnet och vårdnadshavaren ett offentligt biträde, som oftast är en advokat.

Kontakta Region Gotland

Mottagningsteamet individ- och familjeomsorgen

Polhemsgatan 29, Visby, 621 81 Visby

Telefontid dagtid, vardagar, klockan 08:00 - 16:00.
Lunchstängt 12.00 - 13:00

Kvällar, nätter och helger:
Ring socialjouren vid akut behov av stöd och hjälp.
Du kan också bli kopplad till socialjouren via SOS Alarm 112.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation