Avvikelser, lex Sarah och lex Maria

Information om avvikelser, lex Sarah och lex Maria.

Allmänt om avvikelser

En avvikelse är en händelse som inte överensstämmer med rutin, eller avviker från vad som är förväntat.

Alla avvikelser inom verksamheter enligt socialtjänstlagen, SoL eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ska rapporteras och utredas.

Alla avvikelser inom verksamheter som bedrivs enligt hälso- och sjukvårdslagen, HSL ska rapporteras och utredas.

Allvarliga missförhållanden och risker för allvarliga missförhållanden ska anmälas enligt lex Sarah. Allvarliga vårdskador eller risker för allvarliga vårdskador ska anmälas enligt lex Maria.

Kort om lex Sarah och lex Maria

• Lex Sarah: Den som bedriver en verksamhet enligt socialtjänstlagen SoL, eller lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade LSS, är skyldig att anmäla allvarliga missförhållanden eller risker för allvarliga missförhållanden.
  • Lex Maria: Den som bedriver en verksamhet enligt hälso- och sjukvårdslagen HSL, är skyldig att anmäla allvarliga vårdskador eller risk för allvarliga vårdskador.

Detta görs enligt lex Sarah och lex Maria till inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Mer om lex Sarah och lex Maria

1. AVVIKELSE
    Något negativt händer i en verksamhet. Det avviker från det normala. Då skrivs en avvikelse. Det kan också vara en brukare, patient eller anhörig som lämnar in en synpunkt. Lämna synpunkt
  2. AVVIKELSEN GRANSKAS
    Ansvarig chef tittar närmare på avvikelsen och bedömer vilka åtgärder som ska vidtas för att hindra eller minska risken att något liknande händer igen.
  3. MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE
    En avvikelse inom socialtjänstens område kan utgöra ett missförhållande eller en risk för missförhållande. Då görs en vidare utredning .
    Utredningen visar om missförhållandet eller risken för missförhållandet bedöms som allvarligt.
  4. ALLVARLIGT MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR ALLVARLIGT MISSFÖRHÅLLANDE
    Allvarliga missförhållanden och risker för allvarliga missförhållanden ska anmälas enligt lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg , IVO. Detta görs inom socialförvaltningen av kvalitetschef. De privata utförare som finns inom socialtjänstens område anmäler själva händelser enligt lex Sarah till IVO.

1. AVVIKELSE
  2. AVVIKELSEN GRANSKAS
  3. VÅRDSKADA ELLER RISK FÖR VÅRDSKADA
    En avvikelse kan orsaka vårdskada eller risk för vårdskada.
    Vårdskada definieras i patientsäkerhetslagen som lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
    Vårdavvikelsen ska utredas av ansvarig chef för att bedöma allvarlighetsgrad, bakomliggande orsaker och åtgärder för att förebygga/minimera risken för att det sker igen.
  4. ALLVARLIG VÅRDSKADA ELLER RISK FÖR ALLVARLIG VÅRDSKADA
    Allvarlig vårdskada eller risk för allvarlig vårdskada ska anmälas enligt Lex Maria till IVO. Detta görs inom socialförvaltningen av Medicinska ansvarig sjuksköterska.
    De privata utförare som finns inom socialtjänstens område anmäler själva händelser enligt lex Maria till IVO.

Ibland utreds en avvikelse och verksamheten kommer fram till att det rör sig om ett missförhållande eller vårdskada. Ändå görs inte en anmälan till IVO enligt lex Sarah eller lex Maria.

Det kan till exempel bero på att:

• Missförhållandet eller risken för missförhållandet inte bedöms som allvarligt.
  • Vårdskadan eller risken för vårdskada inte bedöms som allvarligt.
  • Verksamheten bedöms ha gjort vad de ska. Negativa saker kan hända ändå där människor bor eller vistas.

Även om ingen anmälan görs till IVO så arbetar verksamheten och förvaltningen vidare med ärendet och tar fram åtgärder för att förebygga och minimera risken att händelsen sker igen.

IVO:s roll som tillsynsmyndighet är att säkerställa att verksamheten har åtgärder som förhindrar att liknande händelser inträffar igen och vid behov ställa ytterligare krav. Läs mer om lex Sarah och lex Maria och Inspektionen för vård och omsorg på ivo.se

• När du söker i Region Gotlands diarier och begär ut information om ärenden kan det stå att ett ärende utreds enligt lex Sarah eller lex Maria.
    Det innebär inte att ärendet är anmält till IVO.
    Det innebär att ärendet utreds, huruvida det är aktuellt med lex Sarah-anmälan/lex Maria-anmälan eller inte.
  • Om det inte bedöms vara en anmälan till IVO kan det ändå vara fråga om ett missförhållande eller vårdskada. Verksamheten vidtar åtgärder.
  • Alla ärenden som bedöms som ett allvarligt missförhållande eller risk för allvarligt missförhållande enligt lex Sara anmäls till IVO.
  • Alla ärenden som bedöms som en allvarlig vårdskada eller risk för allvarlig vårdskada enligt lex Maria anmäls till IVO.
  • I samband med att Region Gotland anmäler en händelse enligt lex Sarah eller lex Maria skickar socialförvaltningen ett pressmeddelande till media samt publicerar det på regionens webbplats. Detta gäller för ärenden inom Region Gotlands verksamheter.
  • Privata utförare gör sina egna utredningar enligt lex Sarah och anmäler själva till IVO.
  • Privata utförare med ramavtal gör även sina egna utredningar enligt lex Maria och anmäler själva till IVO. När det gäller utredningar enligt lex Maria i verksamheter som drivs på entreprenad görs anmälan av socialförvaltningen.
  • I samband med att privata utförare anmäler till IVO informeras socialförvaltningen.
  • Ta gärna kontakt med kommunikatör eller kvalitetschef på socialförvaltningen för frågor om var ärenden befinner sig.

Öystein Berge
Kvalitet- och utvecklingschef, socialförvaltningen